China is belangrijk voor BMW en de Duitsers realiseren zich dat de Chinezen verregaande automatisering verwachten in hun auto. BMW wil de Chinese bestuurder liever vroeger dan later autonome rijmogelijkheden aanbieden.
Deze zelfrijdende auto’s gebouwd krijgen in China is echter een pittige opgave. Er is een enorme hoeveelheid geografische informatie nodig, maar de Chinese wet verbiedt buitenlandse partijen om Chinese data te hosten zonder de tussenkomst van een lokale partner.
Vandaar de samenwerking van BMW met Tencent. De Chinese techgigant, die vooral bekend staat om WeChat en hun cloudservices, zei vrijdag dat het een datacenter opzet voor de Duitse autofabrikant. Reuters meldde dat het tweetal van plan is om de faciliteit tegen het einde van dit jaar in gebruik te nemen in Tianjin, een havenstad in de buurt van Beijing.
Voor Tencent komt de deal ook gelegen. Ze hebben het lastig met nieuwe regelgeving omtrent games en willen daarom meer zaken doen met grote internationale partijen.
BMW werkt al sinds 2014 samen met Baidu. Afgelopen oktober breidde het duo de samenwerking uit en voegde de Duitse autofabrikant zich bij Apollo, Baidu’s open source platform voor autonoom rijden.
Baidu en Tencent concurreren niet rechtstreeks met elkaar, maar zetten vol in op mobiliteit, of het nu gaat om entertainment in de auto of autonoom rijden. Het is niet ongebruikelijk dat techrivalen in China zich op dezelfde partner richten. Volgens BMW is er geen overlap in de samenwerking en werkt het bedrijf samen met verschillende Chinese eersteklas bedrijven.
En hoe zit het met de andere zwaargewicht, Alibaba? Zij zijn een joint venture aangegaan met het Chinese staatsbedrijf SAIC. Middels Banma proberen zij om met autonome rijoplossingen te komen.