Uber en Didi introduceren hun “ride-hailing” services in Japan en haken zo in op de 20 miljoen toeristen die worden verwacht in 2020, Japan’s Olympische jaar. Didi is sinds eind vorig jaar actief in zes Japanse steden, waaronder Tokio en Osaka. Uber lanceerde in mei 2018 en is nu actief in acht steden. Luxueuze Uber Blacks rijden al sinds 2015 rond in de Japanse hoofdstad.
Van de 20 miljoen toeristen die worden verwacht zal de helft Chinees zijn, iets dat Didi in de kaart speelt. Uber denkt Didi de loef af te kunnen steken door mee te liften op het succes van Uber Eats in Japan. Uber Eats werd in 2016 gelanceerd in Tokio met 150 restaurants in de app. Het is nu actief in 10 steden en heeft partnerschappen met meer dan 10.000 restaurants.
Beide bedrijven krijgen moeite met het concurreren met de traditionele taxi’s van Japan. Particuliere autobezitters mogen geen betalende passagiers vervoeren, wat betekent dat de ride-hailingservices moeten samenwerken met reguliere taxibedrijven om hun diensten aan de man te brengen.
Didi zegt meer dan 50 taxipartners te hebben in Japan, tegen 13 voor Uber. Beide bedrijven hebben geïnvesteerd in het trainen van Japanse taxichauffeurs in het gebruiken van hun apps.
De strijd om Japan onderstreept de gecompliceerde relatie tussen Uber en Didi. SoftBank’s Vision Fund is de grootste aandeelhouder van Uber, maar heeft ook miljarden geïnvesteerd in Didi. Uber en Didi hebben ook elk een aandeel in elkaar.