28.10.2019
Tech in Asia

​Uber blijft India trouw ondanks tegenslagen en felle concurrentie

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Uber meldt dat het een aanbesteding heeft gewonnen om te mogen samenwerken met het door de overheid beheerde metrosysteem in New Delhi. India is een belangrijke overzeese markt voor Uber, maar heeft te maken met tegenwind en stevige concurrentie van lokale partij Ola.

Delhi Metro Rail Corporation

De ride-hailer zegt samen te gaan werken met Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) om parkeerplaatsen te creëren en een reeks nieuwe services te gaan leveren op 210 metrostations in Delhi, Gurgaon en Noida. Het is vooralsnog niet duidelijk wanneer de overeenkomst van kracht gaat en een DMRC-directeur haastte zich te zeggen dat Uber geen exclusieve partner is voor de metro van New Delhi.

Uber zegt ook te werken aan een software update voor de app. Daarmee krijgt de gebruiker toegang krijgt tot alle realtime” opties voor het openbaar vervoer. Uber probeert een soort overkoepelend zenuwcentrum te worden voor transport, zonder zich te beperken tot hun eigen ride-hailing service.

Uber in India

Het bedrijf heeft het afgelopen jaar zn Indiase activiteiten zichtbaar afgebouwd, maar CEO Dara Khosrowshahi zei tijdens een conferentie op dinsdag dat Uber gecommitteerd is aan India. Hij vermeed een vraag over de toekomst van UberEats India.

In de afgelopen maanden hebben veel restaurants in India hun samenwerking met UberEats stopgezet na versobering van de agressieve kortingen die werden aangeboden om concurrenten Swiggy en Zomato uit de markt te drukken. Een aantal executives hebben Uber Eats inmiddels verlaten.

In een interview in 2017 zei Khosrowshahi dat India één van de regio’s was waar het bedrijf flink wilde investeren. Maar in de jaren daarna is Uber een beursgenoteerd bedrijf geworden. De aandeelhouders hameren op winstgevendheid en dat staat investeringen in de weg. In het kwartaal dat eindigde in juni van dit jaar rapporteerde Uber een verlies van meer dan $ 5 miljard.

Share this post