04.09.2019
Social Media

#PrayforBahamas gebruikt als zelfpromotie door influencers

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media

Instagram influencers die deze week sterkte wensten aan inwoners van de Bahama’s door de hashtags #PrayforBahamas en #HurricaneDorian worden nu links en rechts beschuldigd van zelfpromotie door andere gebruikers. De hashtags zijn in het leven geroepen om mensen bewust te maken van de ramp. Vooral de keuze van de foto’s in de posts wordt gezien als onsmakelijk.

Orkaan Dorian

De afgelopen dagen worden de Bahama’s geteisterd door orkaan Dorian die inmiddels al duizenden huizen heeft verwoest en al zeker zeven levens heeft gekost. De grootte van de schade is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat meerdere Instagrammers de gelegenheid gebruiken om foto’s van zichzelf in bikini of zwembroek te delen. Op de posts komt een hoop kritiek van andere gebruikers, op deze manier zit er namelijk een tint van zelfpromotie aan vast. Eén van de meest bekritiseerde posts is van Tatiele Polyana, een Braziliaanse influencer. Polyana postte maandag een kiekje van haarzelf in een kleine bikini genomen op de Bahama’s.

Polyana
Polyana

Golf van kritiek

Ondanks dat de tekst over de ramp gaat en ze duidelijk haar medeleven toont, krijgt ze toch een golf van kritiek over zich heen. Veel vinden de foto een vreemde keuze en beschuldigen haar in de comments van schaamteloze zelfpromotie. Bovenstaande post van Polyana is inmiddels verwijderd. Het zijn daarnaast niet alleen de grotere Instagrammers die #PrayforBahamas gebruiken, ook accounts met minder volgens weten de hashtag te gebruiken op vreemde manieren. Hier en daar komt de tag voorbij in een reeks van 30 hashtags in een post die verder niets te maken heeft met de Bahama’s, alleen maar om gezien te worden.

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en het zal ook niet de laatste keer zijn. De influencers ontkennen dat zelfpromotie het uitgangspunt was, maar van de comments is toch niet te winnen.

Share this post