Het is uiteindelijk niet alleen maar marketingpraat dat Tesla met een eigen verzekering komt omdat Tesla’s volgens Musk veiliger zijn. Hier is nu ook bewijs van, want het model Tesla 3 heeft van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) een onderscheiding gekregen als ‘top safety pick +”. Dat lukte model S eerder niet (model X is nog nooit getest door IIHS).
Het is de tweede keer dat een elektrische auto met batterij deze award krijgt toebedeeld. Een maand geleden werd de E-Tron van Audi de eerste bolide in die categorie die er met de rating vandoor ging. Model 3 heeft net als die auto in alle categorieën een ‘goed’ gekregen. Uit de meest belangrijke crashtest is gebleken dat het kan zijn dat je letsel krijgt aan je linkeronderbeen wanneer je voorkant tegen voorkant aan crasht.
De Tesla’s zijn uitgerust met een noodremsysteem dat goed uit de test kwam. Zowel bij 20 kilometer per uur als 40 kilometer per uur wist dat systeem een ongeluk te voorkomen. Ook het glazen plafond van de auto hield stand.
Echter gaat Tesla niet alles voor de wind deze week. Het testen van de snelheid van de Model S kan beter. Tesla en Porsche hebben een wedloop op de Nordschleife (Nurburgring) en tot nu toe staat het record nog op naam van Porsche. Tesla wist een rondetijd van 7.20 minuten neer te zetten, maar Porsche deed dat met zijn Taycan in 7.42 minuten.
Klinkt alsof Tesla voor ligt, maar het probleem is dat dat geen officieel geregistreerde rondetijd was. Tesla verwacht de rondetijd terug te kunnen brengen naar 7.05 minuten, dus hopelijk weten ze dit dan wel op officiële wijze vast te leggen.