De app van Uber ondergaat binnenkort een metamorfose. Uber Eats en Uber worden samengevoegd, zodat er één Uber-app op je telefoon staat. Daarnaast worden ook nieuwe mogelijkheden toegevoegd, zoals het aanbieden van meer alternatieve mogelijkheden van transport, denk aan fietsen, scooters en OV. Kortom, Uber moet dé transport-app worden.
Uber zelf gaat daarin nog wat verder, en wil dat de app het ‘besturingssysteem’ van je dagelijks leven wordt. Het is een zeer ambitieus plan van Uber, dat veelvuldig onder vuur ligt om veiligheid en het al dan niet overtreden van wetten. Het wil de app nu niet laten openen op de landkaart, maar op de keuze of je een ritje nodig hebt of eten. Dat is voor Nederland nog wat te ambitieus: immers zijn er maar enkele plekken waar je gebruik kunt maken van Uber Eats. Gelukkig wordt er nog getest om Uber Eats slechts toe te voegen als optie aan het landkaart-scherm.
Om het systeem veiliger te maken, wordt er een pin-verificatie gevraagd, zodat de chauffeur weet dat jij echt de persoon bent die heeft gekozen voor de Uber. Het betekent dat je hardop een vier-cijferige pincode moet opnoemen om te verifiëren dat jij de klant bent. Ondertussen werkt Uber ook nog aan een nieuwe technologie waarbij door echolocatie wordt geverifieerd dat je in de juiste auto zit. Dit schijnt binnen een paar maanden klaar te zijn.
In Londen en Denver test Uber momenteel meer opties om openbaar vervoer te overwegen. Zo kun je de kosten van een Uber direct afwegen tegen die van het openbaar vervoer. Het idee is om dat binnenkort ook uit te rollen in Parijs, San Francisco, Mexico-stad en New York. Uber Eats wordt tot slot aangevuld met meer opties voor allergieën, maar ook wordt er een beloningssysteem aan toegevoegd om mensen nog meer te verleiden eten te bestellen.
Wanneer we in Nederland meer gaan zien van de nieuwe app, dat is nog onbekend.