De volledig elektrische Volvo XC40 Recharge is een maand geleden aangekondigd. Hij heeft geen uitlaten, geen verbrandingsmotor en geen grille. Deze auto is volledig elektrisch en uitgerust met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), Volvo’s basis voor autonoom rijden. “We tonen lef door als eerste autobedrijf met Google samen te werken. We maken een geweldige klantervaring, niet door alles zelf te doen.”, zegt Volvo’s Chief Digital Officer Ödgärd Andersson. “Want we gebruiken Android in deze auto, waardoor je real time-diensten kan gebruiken als Google Assistant en de andere apps uit de Play Store die relevant zijn voor het auto-OS.”
De XC40 Recharge – de naam Recharge staat voor alle Volvo’s met een stekker – is een nieuwe stap voor Volvo, zeker door de toevoeging van de uitgebreidere rijdersassistentie. ADAS is met zijn radars, camera’s en ultrasonische sensoren de basis voor toekomstige technologie voor autonoom rijden bij Volvo. De batterij van de auto is in de vloer van de bolide geïntegreerd. Hierdoor, en door het wegnemen van de verbrandingsmotor, is er meer opbergruimte in de auto.
De XC40 is ook de eerste Volvo die draadloos grotere software- en besturingssysteemupdates ontvangt (‘over-the-air’), er waren al over-the-air-updates voor apps en kaarten in huidige Volvo’s. XC40 is als eerste auto in de vloot van Volvo voorzien van Android Automotive OS, dat is ontstaan uit een samenwerking tussen het Zweedse automerk en Google. Hierdoor kun je via de stemassistent bepaalde functionaliteiten van de auto aanspreken.
Ödgärd Andersson: “We hebben niet ons eigen Volvo-systeem gemaakt, omdat we mensen de ervaring willen bieden die ze gewend zijn en die ze het prettigst vinden. Ze kennen Google van hun telefoon en dat is waar de verwachtingen van gebruikers vandaan komen, niet van andere automerken. We moeten zorgen dat de ervaring van onze klanten steeds verbetert en dat kon nu in samenwerking met Google. We zijn niet in alles beter dan anderen, dat kan niet. Dus Assistant en Maps zijn ontwikkeld om helemaal in de auto te passen, dat is een goede team-up met Google.”
“We dachten: laten we kijken wat het beste is dat de wereld nu op dat gebied te bieden heeft en dat mogelijk maken in onze auto’s. We hebben eigenlijk veel gemeen met Google. Zelfs als je naar onze culturen kijkt: we hebben heel andere achtergronden maar willen het beste in elkaar naar boven brengen. Ze zijn enorm groot in de digitale ruimte, wij weten hoe je goede auto’s maakt. We zijn ook heel nieuwsgierig naar elkaar en samenwerken, in plaats van dat we een traditionele leverancier-klant-relatie hebben. En we mogen elkaar graag.”
Aan het ontwikkelen van nieuwe snufjes bij Volvo zit ook een keerzijde. “Een van onze grootste uitdagingen is dat de softwarerevolutie zo snel gaat, terwijl het samenstellen van auto’s en het ontwikkelen van onderdelen veel meer tijd benodigd. We kunnen softwarematig dagelijks dingen veranderen, maar een assemblagelijn bouwen duurt langer. Het is allebei belangrijk en wij moeten zorgen dat die twee hand in hand gaan.”
Ödgärd meent dat Volvo de laatste tijd veel lef heeft getoond. “We zijn moedig als het gaat om dingen veranderen: we veranderen technologie, elektrificatie, samenwerkingen die we aangaan en het veranderen van ons business model. We verkopen niet alleen auto’s, je kunt er nu ook een abonnement op nemen.” Dit abonnement is sinds kort ook in Nederland beschikbaar. Volgens Volvo zijn de eerste resultaten veelbelovend.
In Duitsland bestaat het Volvo-abonnement Care by Volvo al een jaar. Volvo wil, samen met haar dealers, vooral leren van de nieuwe inzichten en feedback van de klanten. “We zien enorme groei in klanten die niet onze traditionele klanten zijn. Alles zit ook in de abonnementsprijs in, dus het wordt je makkelijker gemaakt een auto te ‘hebben’. We houden je bovendien niet gevangen: als je er geen gebruik meer van wenst te maken, dan kun je het na drie maanden uitschakelen.”
Het is natuurlijk wel een grote verandering voor Volvo, dat hierdoor mogelijk minder auto’s zal verkopen. “We staan achter ons product. We begrijpen dat klanten die vrijheid willen en dat mensen die eerder geen Volvo overwogen, nu in Volvo’s rijden. Het zijn jonge mensen die misschien iets minder te besteden hebben of die veel op verschillende plekken wonen en werken.”
Het betekent uiteraard ook een soort kannibalisme, omdat hierdoor mogelijk minder auto’s verkocht gaan worden. “We hebben daarover zeker discussies gehad, maar we zien dat het dus toch veel nieuwe klanten aanboort versus onze traditionele klanten. En ook als onze huidige klanten overstappen op het abonnement, dan is dat goed. Ze gebruiken immers nog steeds ons product en ik vind dat we ze moeten geven wat ze willen.” Ödgärd ziet dat het aantal abonnees rap stijgt.
“We integreren Android nu als besturingssysteem binnen de auto. Je hoeft niet meer eerst kaarten te downloaden, Maps wordt real time getoond. En het gaat verder dan alleen Maps. Je kunt connectie maken met andere autofuncties, zoals het klimaat aanpassen of je stoel verstellen. Er zijn miljoenen app-ontwikkelaars die apps maken voor Android en elke app kan in de auto werken zolang deze voor de in-auto interface geschikt is, veilig is en niet afleidt.”
Met de over-the-air-technologie hoef je niet meer naar de monteur toe om de software van je auto te updaten. “Dat was een van de eerste dingen die ik bedacht toen ik bij Volvo kwam: het is vreemd dat je elke keer naar de auto-expert moet rijden om een update te krijgen. Stel dat je dat met je smartphone moest doen. Door de software naar de auto te downloaden via de gateway, kunnen we direct security patches en bug fixes naar de auto’s sturen, evenals nieuwe softwaremogelijkheden. Je hoeft geen vrij mee te nemen, want je zet je auto bijvoorbeeld als je slaapt op downloaden en de volgende dag heb je een auto die is voorzien van de nieuwste updates. Je hoeft ook niet online te zijn, je moet simpelweg genoeg batterij hebben.”
Naast de volledig elektrische XC40 biedt Volvo ook de mogelijkheid om parttime te laden met de plug-in hybride. De volledig elektrische XC40 Recharge is overigens de eerste Volvo die Android krijgt, maar het is wel de bedoeling dat dit uiteindelijk naar meer auto’s wordt uitgerold.
Volvo is ook bezig met autonome auto’s. “De eerste stap is om meer Advanced Driver Support-functies toe te voegen aan de auto’s van nu. De volgende stap is om meer autonome functies toe te voegen waarmee de auto onder sommige omstandigheden zonder toezicht kan rijden. Het is moeilijk om te voorspellen wat mensen gaan doen. Een groot voordeel van auto’s die softwareproducten worden, is dat we niet per se hoeven te kunnen voorspellen welke functionaliteit klanten willen en nodig hebben. We kunnen het later nog ontwikkelen en toevoegen.”
Volvo werkt met Veoneer in een joint-venture genaamd Zenuity aan autonome functies voor op de snelweg. “We zijn bezig met een pilot op de snelweg, maar ook met assisted driving-functies voor onze nieuwe platform SPA2. Het moet echter altijd veilig zijn, we gaan geen risico’s nemen. Naast Zenuity leveren we ook de basis voor de Robotaxis, waar het bedrijf zijn eigen autonome technologie op de basis-auto kan bouwen.
“De gebruikerservaring is altijd het punt waar vanuit we te werk gaan. We hebben bijvoorbeeld de interface radicaal versimpeld door een complexe interface met een heleboel knoppen te verwijderen. Dat gaan we in de toekomst verder uitbouwen en we blijven het versimpelen zodat rijders zich concentreren op de weg.
De elektrische XC40 Recharge P8 AWD komt volgend jaar uit. Het is de eerste keer dat Volvo een volledig elektrische auto uitbrengt. In Nederland gaat Volvo klanten die voor 15 april 2020 een nieuwe Volvo plug-in hybride kopen een jaar lang gratis laadstroom aanbieden. Het wil zo de capaciteit van het lithium-ion accupakket maximaal benutten en schadelijke emissies beperken. Bovendien houdt de Volvo On Call-applicatie vanaf mei 2020 het elektriciteitsverbruik per auto voor één jaar bij. Na dit jaar krijgt de berijder zijn laadkosten op basis van de gemiddelde elektriciteitskosten in Nederland vergoed.