Afgelopen dinsdag is het Nationaal E-mail Onderzoek voor de 7e keer uitgebracht. En daar is Spotler natuurlijk enorm trots op. En ieder jaar zien we weer wat veranderingen en verschuivingen in het gebruik van e-mail en social media onder de Nederlanders. Dit jaar geeft het onderzoek in 21 algemene conclusies en 12 specifieke learnings een volledig beeld van de Nederlandse communicatie via e-mail en social media in 2019. Ik verklap alvast een paar leuke en interessante resultaten.
Vorig jaar schreef mijn collega Mark van den Berg al in een Dutchcowboys-artikel dat de smartphone steeds populairder werd om e-mail op te lezen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 bevestigt dit wederom met een aanzienlijke percentuele groei ten opzichte van 2018. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest dit jaar zijn e-mail berichten op zijn smartphone. Daarnaast zien we dat de smartphone dit jaar echt is doorgebroken als device waarop we online shoppen.
Wat daar mooi op aansluit is dat volgens het onderzoek inmiddels 31% van de Nederlanders zijn aankopen via de smartphone doet. Ook hier gaat de opmars van de smartphone ten koste van het gebruik van de desktop en de laptop.
E-mail werkt goed in het aanjagen van online aankopen. 14% van de Nederlanders laat zich er zeker één keer door verleiden en 59% vaker dan één keer. Facebook volgt op enige afstand. Voor Facebook zijn de percentages 14% (één keer) en 21% (vaker dan één keer). Andere kanalen weten ons maar mondjesmaat te verleiden tot online aankopen.
Als het gaat om onze privacy hebben Nederlanders het meeste vertrouwen in e-mail. Dit geldt voor gemiddeld 59%. Opmerkelijk is dat we WhatsApp graag gebruiken voor onze persoonlijke communicatie, maar dat slechts 17% van de Nederlanders aangeeft dat ze erop vertrouwen dat dit kanaal goed met hun privacy omgaat.
Wat voor het checken van onze e-mail berichten geldt, geldt in iets mindere mate ook voor het checken van onze social media. Voor heel veel Nederlanders is dat een onderdeel van de dagelijkse bezigheden. Slechts 9% kan de verleiding weerstaan om niet dagelijks naar Facebook, Instagram, Twitter et cetera te kijken. Met andere woorden: 91% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media.
Nederlanders beginnen hun digitale dag het liefst met het checken van hun WhatsApp-berichten. Een kleiner deel (29%) start met de binnengekomen e-mails. Alleen Nederlanders die ouder zijn dan 55 jaar starten wel met e-mail hun digitale dag. Onder deze oudere Nederlanders heeft WhatsApp nog enig terrein te winnen.
Dit waren een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek. Maken deze conclusies je nieuwsgierig naar de overige conclusies en learnings? Of wil je het onderzoek in je eigen tijd eens rustig doorlezen? Dat kan! Download het Nationaal E-mail Onderzoek hier.
[Fotocredits © oatawa – Adobe Stock]