Vanaf deze week kunnen Amazon Music klanten die nog geen Prime of Amazon Music Unlimited lidmaatschap hebben, gratis luisteren naar een selectie van populaire playlists en duizenden radiostations. De gratis playlists worden ondersteund door advertenties en zullen niet meer alleen beschikbaar zijn op Echo devices, maar ook via de Amazon Music app voor iOS, Android, FireTV, of de webversie van Amazon Music.
Voor mensen die liever geen advertenties hebben en toegang willen tot meer dan 2 miljoen nummers, is er nu Amazon Music voor $1 per maand.
Enthousiastelingen in Nederland hebben helaas pech, want vooralsnog is de gratis Amazon Music versie alleen bedoeld voor klanten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Het zal echter niet lang meer duren voordat we hier in Nederland ook kunnen genieten van de diensten van Amazon. Vorige maand werd in een besloten LinkedIn groep bekend gemaakt dat de webwinkelgigant in 2020 naar Nederland komt. Momenteel kunnen Nederlanders wel terecht voor e-books op amazon.nl, maar als je andere producten wilt bestellen moet je nog naar de Duitse website van Amazon. Zelfs met de huidige beperkte mogelijkheden bestellen Nederlanders al voor 230 miljoen euro bij Amazon.de.
Het Amerikaanse bedrijf is daarom ook een sterke concurrent voor Nederlandse e-commerce bedrijven zoals Coolblue en Bol.com. Uit onderzoek van ING blijkt dat online shoppers graag bij een grote aanbieder met een breed assortiment kopen. Internationale producenten zullen sneller geneigd zijn om voor Amazon te kiezen, die wereldwijd actief is, in plaats van lokale spelers, wat uiteindelijk kan leiden tot flinke prijsverschillen. Daarnaast levert Amazon direct vanaf de producent, terwijl Bol.com en Coolblue vaak een eigen voorraad hebben.
Amazon heeft naast hun handelsplatform, ook een tal aan eigen producten zoals Amazon Web Services, de virtuele assistent Alexa en hun eigen streamingplatform met Prime Video.