18.08.2020
Search

Google komt met BERT: zoekresultaten worden aanzienlijk relevanter

By: Henk de Hooge

BlogSearch

Google staat op het punt om een grote algoritme-wijziging uit te voeren die van invloed kan zijn op 10 procent van alle zoekresultaten. Het is een gevalletje van “hate it or love it” want grote kans dat ook de top 10 zoekresultaten behoorlijk op hun kop worden gezet.

SEO is een groot ding, maar voor iedereen die er niet mee bekend is zal het verder een worst wezen. Wie echter in grote mate afhankelijk is van Google’s zoekresultaten zal niet gerust zijn als de zoekmachine zijn algoritme weer eens besluit aan te passen. Want wees eerlijk: je bedrijfsresultaat zal maar afhankelijk zijn van Google. Daar kan een verschil in een hoge of lage positie in de ranking bij relevante keywords een ongekend verschil maken.

Google geeft aan dat de wijziging ‘slechts’ voor 10 procent van de zoekresultaten geldt. Maar wat als jouw bedrijf precies binnen dat percentage valt? Dan kan het wel degelijk van grote impact zijn. De aanpassingen van het algoritme zijn gebaseerd op woorden die eerst niet bepalend waren voor het zoekresultaat.

BERT en de inzet van Artificial Intelligence

Het nieuwe algoritme is gebaseerd op iets dat BERT wordt genoemd. BERT staat letterlijk voor “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. BERT zou in staat moeten zijn om met behulp van AI taal veel natuurlijker te kunnen begrijpen. Kleine voorvoegsels kunnen wel degelijk de context van een zin doen veranderen. Door de enorme hoeveelheid data zou BERT hierdoor een veel meer doordachte keuze kunnen maken. En dat betekent andere zoekresultaten. In letterlijke zin betekent het dat Google veel beter je vraag probeert te begrijpen.

Google komt met voorbeelden die misschien niet echt tot de verbeelding spreken maar duidelijk maken wat BERT probeert te doen. Een voorbeeld: bij de zin “parking on a hill with no curb” (parkeren op een heuvel zonder stoeprand) werd volgens het oude algoritme het woordje ‘no’ eruit gefilterd. Het beste zoekresultaat refereert er dan aan hoe je op een heuvel met stoepranden moet parkeren. Het nieuwe algoritme beseft dat ‘no’ er juist wel toe doet en levert een topresultaat dat laat zien hoe je bergop of bergaf kunt parkeren zonder stoepranden.

En ander voorbeeld: “2019 Brazilië-reiziger naar de VS heeft een visum nodig”. In het verleden negeerde Google het woord ‘naar’ en gaf daardoor resultaten over Amerikaanse staatsburgers die naar Brazilië wilden reizen. Maar ‘naar’ is duidelijk juist wel van belang. Ook hier zorgt het nieuwe algoritme voor een beter resultaat en geeft nu zoekresultaten voor reizigers in Brazilië die naar de VS willen reizen.

Grootste verandering van de laatste 5 jaar

In beide voorbeelden krijgt je echt volstrekt andere resultaten. De inschatting van Google is dat dit betrekking heeft op zo’n 10 procent van alle zoekresultaten. Google VP Research Pandu Nayak vindt de aanpassing de grootste en meest positieve verandering in de afgelopen vijf jaar en misschien wel een van de meest belangrijke algoritme aanpassingen ooit. Google leert nog steeds..

Share this post