27.03.2020
DC Business

HelloFresh uitgeroepen tot Marketing Company of the Year

By: Onno Rompa

BlogDC Business

De felbegeerde Dutch Marketing Awards zijn afgelopen week weer uitgereikt. Met duizend marketingprofessionals die meekeken via de livestream werd het een ongebruikelijk, gedenkwaardig event. De Dutch Marketing Awards zijn de belangrijkste marketingprijzen van Nederland en zijn een samenwerking tussen marketingberoepsvereniging NIMA, Adformatie en PIM.

Marketing Company of the Year

Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft het afgelopen jaar in Nederland de grootste marketingprestatie geleverd en is dus beloond met een Dutch Marketing Award. Het bedrijf werd uitgeroepen tot de Marketing Company of the Year.

Binnen deze categorie speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in de organisatie bij het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. Deze winnaar wordt door anderen als voorbeeld gezien. Winnaar Hello Fresh moest het opnemen tegen finalisten Jumbo, ANWB en Takeaway.com. Uit het juryrapport: ‘Waar nieuwe klanten denken dat Hello Fresh vooral makkelijk is, ervaren trouwe klanten dat Hello Fresh hen helpt om gezonder en diverser te eten, waarbij ze ook merkbaar minder voedsel verspillen en weggooien. Dat maakt het uiteindelijk ook voordelig. Zo scoort Hello Fresh op alle 4 G’s van eten: Gemakkelijk, Gezond, Genieten en Goedkoop. Waarachtig een 4G-prestatie die na een eerdere tweede plaats een echte bekroning verdient.’

Marketing Start Up of the Year

De genomineerden voor een Dutch Marketing Award in de categorie Marketing Start Up waren Crisp, Winc Academy, Felyx, Hydraloop en winnaar Too Good to Go. Uit het juryrapport: ‘Too Good To Go is een mooi bedrijf met een prachtig ideaal. Het bleek een geniaal idee om lokale retailers en restaurants te helpen hun restproducten toch nog te verkopen. Door de combinatie van een unieke en sterke propositie, het continue luisteren en aanpassen van de marktbewerking én het bewezen succes, een overtuigende winnaar.’

Marketing Scale Up of the Year

Marketing Scale Up of the Year wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Genomineerd waren Denham, Vandebron, Airborne en Swapfiets. Laatstgenoemde won: ‘Groot groeien met bicycle as a service in een land waar iedereen een fiets bezit, is een gedurfde propositie die een relevant probleem oplost’, zo oordeelde de jury. ‘Naast de enorme groei van de afgelopen jaren van zowel marktpenetratie, marktaandeel en de merkbekendheid, kenmerkt Swapfiets zich door zijn duidelijke targeting en begrijpelijke, consistente marketingmix. De marketingstrategie en het businessmodel van Swapfiets zijn niet los van elkaar te zien.’

Internal Branding Company

De Internal Branding Company of the Year Award wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en in brede zin weet te borgen in de organisatie. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van het bedrijf. Genomineerd waren Marketing Drenthe, Dance4Life, Imagebuilders en YoungCapital. Het eigenzinnige uitzendbureau werd ook winnaar van deze categorie: ‘Er is een mooie symbiose ontstaan tussen HR en marketing. YoungCapital is gegroeid naar volwassen bedrijf, met een verhaal dat steeds meer inhoud krijgt en wint aan gelaagdheid. De fenomenale resultaten, de belangrijke rol van het merk én de groei naar volwassenheid en voorgenoemde gelaagdheid maken YoungCapital de winnaar van de Internal Branding Company Award.’

Marketing Transformer of the Year

Organisaties zijn voortdurend in transitie onder invloed van gedragsverandering en nieuwe technologie. De marketingdiscipline speelt daarbij een grote rol. Voor die bedrijven werd dit jaar voor de tweede maal de Marketing Transformer of the Year Award uitgereikt. De award zet marketingorganisaties in de spotlight, die aantoonbaar succesvol zo’n marketingtransformatietraject hebben ondergaan of kunnen aantonen dat er een indrukwekkende transformatie gaande is. Genomineerd werden Nederlandse Loterij, Young Capital, Picnic, Auping en overtuigend winnaar de Vegetarische Slager: ‘De beauty van deze case is evident: van eenmanszaak en slagerij transformeerde het merk naar een belangrijke speler in het supermarktschap, naar een aantal landen in Europa, om uiteindelijk in 2019 te worden overgenomen door Unilever. Na één jaar is het uitgegroeid tot de lieveling van de voedselgigant en transformeert het Unilever zelf tot een wereldspeler op het gebied van vegetarisch vleesch. Daarmee ontketent het een voedselrevolutie in de wereld.’

Marketing Talent of the Year

De titel Marketingtalent of the Year gaat naar een professional die herkenbaar verder gaat dan de baan of rol die hij of zij heeft en van hen vraagt. Durf, ondernemend, eigenzinnig, aanhoudend en daadkrachtig zijn enkele van de termen die hen karakteriseren. Genomineerd voor de titel waren Mandy Groenewegen (The Hague & Partners), Boris Helleman (T-Mobile), Thijs Lamers (Pink Elephant) en Michiel Muller (Sanoma/Donald Duck), maar de titel werd overtuigend gewonnen door Ferdinand Götzen van 3D Hubs. ‘Ferdinand is zo’n zeldzaam talent dat een brug kan slaan tussen de oude en de nieuwe marketingwereld. Het is een echte growth marketeer die oude middelen niet schuwt. Met zijn visie op groei en technologie krijgt hij de meest senior marketeers en ook investeerders mee in zijn verhaal. Hij stampte binnen no-time de marketingafdeling van 3D Hubs uit de grond waarmee duizenden engineers worden voorzien van 3D-geprinte onderdelen. Indrukwekkend.’

Marketeer of the Year

De Marketeer of the Year is een icoon in het vak en ver daarbuiten. Hij of zij zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in, heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak en is een marketeer waar professionals in marketing en communicatie veel van kunnen leren. De titel Marketeer of the Year gaat dit jaar naar Arno de Jong, Chief Marketing Officer van de Nederlandse Loterij: ’Arno ziet het als missie om marketingthema’s hoger op de agenda te krijgen bij bestuurstafels en heeft zelf een ijzersterke businesscase. Hij legde in 2016 de basis voor de successen van 2019. Hij voegde twee bedrijven samen en liet zeven merken floreren. Hij en zijn team beklommen niet alleen alle prijzenpodia, maar zagen ook de brand equity over de hele linie verbeteren, de omzet flink groeien en de digitale omzet verdubbelen.

Share this post