Elk bedrijf wil social media zo efficiënt mogelijk inzetten. Door de statistieken op de juiste manier te meten ontdek je vanzelf welke inspanningen het meeste effect hebben. Zelfs als je niet van cijfers en statistieken houdt is het verstandig om je hierin te verdiepen. Neem maar van ons aan dat je het zelfs leuk gaat vinden. Als je eenmaal weet wat wel en niet werkt, dan kun je daar namelijk de sales- en marketingstrategie op aanpassen. Op die manier maak je gemakkelijk inzichtelijk op welke manier social media bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.
In dit artikel bespreken we de 5 belangrijkste statistieken die je inzichtelijk moet krijgen om je social media zo effectief mogelijk in te zetten.
Het is belangrijk om te weten hoeveel mensen reageren op de content die je op social media post. Daarvoor moet je de Engagement Rates regelmatig bekijken. Hiermee krijg je inzicht in welke posts goed scoren en meer betrokkenheid genereren. Het gemiddelde percentage zegt iets over hoeveel mensen je posts over het algemeen leuk vinden. Gebruik dit als maatstaf voor de volgende social posts. Bereik je uiteindelijk de doelgroep die je voor ogen hebt? Of moet je de inhoud aanpassen?
Hoe je dit kunt bijhouden:
De Social Share of Voice vertelt je alles over hoeveel mensen het over je merk hebben in vergelijking met concurrenten. Deze statistieken geven een beeld van de positie die je hebt op een social media platform in jouw branche. En wat je kunt leren van de successen van je concurrenten op social media.
Hoe je dit kunt bijhouden:
Je succes op social media kun je niet alleen meten op basis van het aantal mensen dat op ‘like’ heeft geklikt toch? Het is natuurlijk fijn om te weten dat je betrokkenheid op posts groot is, maar dat is niet voldoende. Om het succes van je campagnes op social media te meten, moet je meer inzicht hebben in de conversieratio. Deze vertelt je welk percentage van je gebruikers uiteindelijk worden omgezet in leads of klanten.
Hoe je dit kunt bijhouden:
Klanten zijn tegenwoordig steeds minder geduldig. Ze verwachten dat je snel reageert op social media. Reageer je als bedrijf razendsnel of neem je er (te lang) de tijd voor? Om daarachter te komen, is het belangrijk om de reactietijd te meten. Met de statistieken over je reactietijd kun je de gemiddelde tijd meten die je bedrijf nodig heeft om te reageren op berichten die op social media worden geplaatst. Daarmee verbeter je niet alleen je reactie op deze kanalen, maar vergroot je tevens de klanttevredenheid.
Hoe je dit kunt bijhouden:
Hoe denken klanten over je bedrijf? Zijn ze blij, neutraal of niet tevreden? Dat is lastig te bepalen op basis van een paar likes en shares, toch?
Hoe je dit kunt bijhouden:
Als je geen tool gebruikt moet je handmatig werk verrichten om het sentiment te beoordelen. Het is zeker de moeite waard om af en toe meten hoe je publiek op social media jou ziet. Met deze waardevolle informatie bepaal je wat er aangepast moet worden aan de social mediastrategie. Kijk verder dan alleen het aantal likes en shares. Met deze gegevens kun je praten over wat écht belangrijk is. Uiteindelijk kun je zo steeds beter berekenen wat het financiële rendement is van je investeringen op social media.
In het e-book van Falcon vind je alle informatie die je hiervoor nodig hebt. Van het uitvoeren van een audit op social media kanalen tot het vaststellen van KPI’s. Het document staat vol met voorbeelden en geeft inspiratie zodat je de waarde van alle social media inspanningen inzichtelijk maakt. Download het gratis e-book ‘How to measure your social media ROI’ hier.