Meer online marketing budget. Dat klinkt als muziek in je oren. Maar tegelijkertijd klinkt het ook te mooi om waar te zijn. Gelukkig is dit niet meer het geval. Met behulp van big data is het mogelijk om effectieve online marketingstrategieën te bepalen. Strategieën waarmee je meer marketing budget creëert. Strategieën waarmee je het budget effectiever inzet. Oftewel strategieën waarmee je bedrijf kan doorgroeien.
Big data is een term dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar in de praktijk is het eigenlijk heel simpel. Big data is een gigantische verzameling van gegevens waarbij het niet mogelijk is om dit even één, twee, drie te analyseren. Meestal worden er drie factoren gebruikt om big data exact te definiëren. Variety, Volume, Velocity.
Hoe beter je de bezoeker begrijpt, hoe groter de kans is dat de juiste bezoekers je producten kopen of diensten afnemen. Big data speelt hier een belangrijke rol in. Door zoveel mogelijk gegevens te verzamelen is het mogelijk om deze data te combineren en tot waardevolle inzichten te komen.
Zonder het gebruik van data is marketing net zoals fietsen met je ogen dicht. Oftewel op hoop van zege en we zien wel wat er gebeurd. Daar stappen we met behulp van big data helemaal vanaf.
Hoogstwaarschijnlijk zijn er al online marketing strategieën binnen je bedrijf aanwezig. Strategieën waar waarschijnlijk niks mis mee zal zijn. Ware het niet dat er waarschijnlijk betere strategieën zijn die passen bij je bedrijf en je website bezoekers. Door gebruik te maken van big data is het mogelijk om een strategie te bepalen die veel beter aansluit bij de bezoekers van je website. Strategieën die zorgen voor:
Als ambitieuze ondernemer mogen deze doelen niet ontbreken aan de basis van je online marketing activiteiten. Kies voor een op data gebaseerde aanpak en gebruik big data.
Als je big data gebruikt om je online marketing activiteiten & strategieën te verbeteren, dan is het belangrijk dat je verschillende data met elkaar combineert. Interessante data waar je aan moet denken is:
En er zijn nog vele andere data bronnen die je kunt gebruiken. Zo zijn er vele online marketing tools beschikbaar die kunnen zorgen voor extra interessante data. Met deze data kun je nog veel meer ontdekken over je bezoekers. Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan eens deze vijfdelige reeks over big data en online marketing.
Als je big data gaat gebruiken en analyseren is het ook belangrijk om de juiste KPI’s te bepalen. De KPI’s moeten zo goed mogelijk aansluiten bij de online doelen die je voor jouw bedrijf hebt bepaald. Denk aan KPI’s zoals:
En er zijn nog veel meer KPI’s te bedenken. Zorg er in ieder geval dat ze aansluiten bij je online doelstellingen. Als je de KPI’s hebt bedacht, is het tijd om big data te gaan gebruiken.
Het doel is om te analyseren hoe je de KPI’s kunt bereiken. De inzichten die je vervolgens opdoet tijdens de analyse kan je omzetten in concrete actiepunten.
Aan het begin vertelden we dat het mogelijk is om meer budget te creëren voor online marketing. We delen graag een tipje van de sluier van een interessante big data analyse. Uit intern onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om 10-19% van je budget te besparen op Google Ads. Dit nieuw gecreëerde budget kun je vervolgens weer gebruiken voor je online marketing activiteiten.
Voor deze analyse heb je alleen Google Ads data nodig. Dit kun je via een aangepast rapport in je Google Ads account eenvoudig verzamelen. Data die je nodig hebt:
Vervolgens kies je een ruime tijdsperiode waardoor je veel data verkrijgt voor de analyse. Het liefste minimaal een periode van een jaar. Doe je het voor het eerst, dan kan je de start van je campagne nemen tot nu. Als je hele grote en complexe campagnes hebt, dan kan je de analyse elk kwartaal of half jaar uitvoeren.
De data verwerk je vervolgens in een big data tool. Met een big data tool kan je de data inzichtelijk maken. De volgende vraag is, hoe kunnen we meer budget creëren? Het antwoord hierop is creëren door te besparen.
Veel budget gaat op aan irrelevante zoektermen. Het doel van deze analyse is dan ook om zoektermen te identificeren die niet relevant zijn voor je campagne. Gebruik voor deze analyse ook weer de KPI’s die je van te voren hebt bepaald.
Als je volgende stappen wilt maken met big data, dan is het belangrijk dat je goed begint. Je begint bij de online doelen die je hebt vastgesteld voor je bedrijf. Van daaruit neem je de huidige strategieën onder de loep. Welke zijn nog up to date en welke zijn toe aan een concretere en vernieuwde aanpak.
Verzamel vervolgens alle benodigde data die je nodig hebt voor het verbeteren van je online marketing strategie. Met behulp van je KPI’s kun je de data gericht analyseren en bepalen waar de kansen liggen bij je (nieuwe) bezoekers.
Ga aan de slag en start met het gebruiken van big data!
[Fotocredits © Dmitry – Adobe Stock]