We kunnen ons al bijna niet meer voorstellen dat iedereen stapels cd’s thuis had liggen, waarvan de helft ‘zelf gebrand’. Sinds we allemaal steeds stabieler en sneller internet hebben streamen we massaal. Inmiddels bestaat de winst van de muziekindustrie voor 80% uit inkomsten die door streaming worden verdiend. Universal, Sony en Warner verdienden in 2019, schrik niet, bijna $1 miljoen dollar per uur.
Dankzij een groei van het aantal abonnees van streamingdiensten namen de inkomsten explosief toe. Dit zijn Amerikaanse cijfers, maar ook in Nederland zien we dat de muziekindustrie goed gaat op streaming. In 2019 werd de sterkste omzetgroei sinds 5 jaar behaald. En ook bij ons komt bijna 80% van de inkomsten uit streaming, zo maakte NVPI bekend.
Streamingdiensten zoals Spotify zijn een grote omzetfactor voor de muziekindustrie. Deze markt is explosief gegroeid de laatste jaren. Maar ook worden er veel inkomsten gegenereerd uit advertentie-ondersteunende streamingdiensten zoals YouTube en de gratis versie van Spotify.
In Nederland was het omzetaandeel voor streaming in 2019 78,2%. Cd’s waren goed voor 12,2%, vinyl 7,4% en downloads 2%. In totaal nam de omzet van de streamingmarkt toe met 23% ten opzichte van 2018. Vinyl werd de laatste jaren steeds populairder, maar die omzet daalde licht in 2019 (1,3%).
Nederlandse artiesten hebben een positieve invloed op de resultaten. Zowel de Album- als Single Top 100 werd in 2019 aangevoerd door artiesten uit eigen land. Het album Francis van Frenna deed het goed en de single Hij Is Van Mij van Kriss Kross Amsterdam, Maan en Tabitha feat. Bizzey. Verder vinden we in de hitlijsten van 2019 onder andere ook Marco Borsato, Davina Michelle en songfestivalwinnaar Duncan Laurence. Internationaal deden Billie Elish, Post Malone en Ed Sheeran het goed.
Netflix kondigde eind 2019 aan dat ze met een nieuwe serie komen over Spotify. Deze miniserie wordt gebaseerd op het boek ‘Spotify Untold’, waarin we meer leren over het succes van het Zweedse bedrijf en de oprichters. Het verhaal van de streamingsdienst is de moeite van het vertellen waard. De twee tech-ondernemers Daniel en Martin startten in 2006 met een idee waarmee ze gratis en legaal muziek aan konden bieden aan iedereen ter wereld. Het bedrijf is inmiddels enorm. Er werken 4100 mensen en wereldwijd zijn er bijna 100 miljoen betalende abonnees. In Nederland waren er vorig jaar al 3 miljoen gebruikers met een betaald abonnement.