25.06.2020
Nieuws

Komt er nu echt een einde aan fake reviews, likes en volgers?

By: Irene Boskma

BlogNieuws

De handel in fake reviews, likes en volgers is enorm. Veel bedrijven en merken profiteren van positieve reacties, reviews en een hoop volgers. Toch is dit voor jou als consument misleidend. Het lijkt tenslotte of je in zee gaat met een betrouwbare partij, hoewel dat helemaal niet zo zeker is als de reviews en volgers zijn gekocht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat nu tegen die handel optreden. Zij vinden het belangrijk dat iedereen goede informatie krijgt en op basis daarvan beslist of ze een product of dienst willen kopen.

Concurrenten aftroeven met nepreviews

De ACM heeft geconstateerd dat er Nederlandse bedrijven zijn die handelen in online nepreviews, neplikes en nepvolgers. Deze bieden ze tegen betaling aan om te gebruiken op social media en Google. Het zijn geen echte beoordelingen en dus onbetrouwbaar. Maar het zorgt er wel voor dat jij je als consument een bepaald beeld vormt van een merk, product, bedrijf of persoon. Wat ook influencers gebruiken deze manier van manipulatie.

Het gebruik van nepvolgers en likes staat al jaren ter discussie en we dachten dat het inmiddels wel behoorlijk ‘not done’ was. Het kopen van al die fake reviews, likes en volgers is niet het enige. Bedrijven bieden ook negatieve reviews aan die dan gebruikt worden bij de concurrent. De schade voor online adverteerders door nep influencer marketing wordt volgens de ACM wereldwijd geschat op 1,2 miljard euro.

Boetes voor aanbieders van fake reviews

De ACM gaat actief aan de slag met het opsporen van de bedrijven die handelen in alle neppe handel. Zij worden verzocht om te stoppen met hun praktijken en vraagt de klantgegevens op. Stap 2 is dan het aanspreken van de bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen hebben gekocht. Alleen de bedrijven die handelen in de fake reviews, likes en volgers riskeren een boete als zij weigeren om hun activiteiten te stoppen.

Regels waaraan een review moet voldoen

De ACM heeft al eerder regels opgesteld waaraan reviews moeten voldoen, die kun je hier lezen. Zo mag je als bedrijf niet alleen klanten vragen die tevreden waren om een review achter te laten. Of om in je verzoek om een review te sturen op een positieve beoordeling. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je je concurrent negatieve reviews geeft of laat geven door een ander. De ACM gaat ook kijken naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.

Hoe onderscheid je als consument een echte review van een neppe?

Dat is soms nog best lastig, maar ook hierover geeft de ACM tips. Een account dat reviews achterlaat maar geen foto, contactgegevens of andere informatie bevat, is vaak onbetrouwbaar. Vaak hebben die bedenkelijke accounts een vreemde naam met letters, cijfers en tekens. Je kunt op Instagram vaak zelf gemakkelijk accounts herkennen die volgers en likes hebben gekocht. Als het veel volgers heeft, maar weinig interactie op posts, zijn er waarschijnlijk veel nepaccounts op actief.

Nepreviews zijn vaak kort (er staat bijvoorbeeld maar 1 woord, zoals ‘geweldig’). Echte reviews bestaan veel vaker uit een aantal zinnen. Je kunt als consument ook melding maken bij de ACM als je vermoed dat er iets niet klopt, dat doe je hier.

Share this post