Uber begon een aantal jaar geleden als een nieuwe en goedkopere taxidienst, inmiddels is het veel meer dan dat. Niet alleen kun je al een tijdje eten laten bezorgen door Uber Eats, Uber Connect inzetten als koerier en staan er in een aantal steden elektrische Uber deelfietsen, nu wil het bedrijf nog een stapje verdergaan en boodschappen gaan bezorgen. Het is niet zomaar een wild plan, maar tot in detail uitgewerkt in samenwerking met Cornershop. Dit on-demand platform voor bezorging van boodschappen is actie in Latijns-Amerkia, Canada en binnenkort ook de Verenigde Staten.
Uber is hard getroffen door de coronacrisis. De afgelopen maanden hebben veel minder mensen gebruikgemaakt van de taxidiensten van het bedrijf. De diensten van Uber Eats en Uber Connect werden uitgebreid en nu gaat het bedrijf zich ook richten op een nieuwe boodschappendienst.
In de Verenigde Staten heeft Uber in 2014 al kort geëxperimenteerd met het bezorgen van houdbare supermarktartikelen zoals luiers en tandpasta. Nu gaat het bedrijf veel verder dankzij de samenwerking met Cornershop. Daarnaast heeft Uber deals gesloten met lokale bedrijven in de kruidenierssector in het Verenigd Koninkrijk, Australië en meerdere Europese landen. Of dat in Nederland ook het geval is weten we nog niet.
Het is lastig om te zeggen of dit nieuwe concept van Uber in ons land aan zal slaan. De markt in ons relatief kleine land lijkt voor boodschappendiensten behoorlijk verzadigd. Zo hebben we Picnic, de succesvolle online supermarkt met uitstekende service. En de bezorgdiensten van Albert Heijn, Jumbo en de andere supermarkten, die hun waarde wel hebben bewezen tijdens de eerste maanden van de coronacrisis. Misschien zijn we hier dus al behoorlijk verwend wat dat betreft. Maar we weten natuurlijk nog niet precies hoe het concept van Uber eruit komt te zien.
De afgelopen maanden heeft Uber al geëxperimenteerd met het bezorgen van boodschappen via verkopers in 30 landen. Dit heeft het bedrijf gedaan via integratie van Cornershop in Uber Eats, door een speciaal tabblad voor boodschappen toe te voegen. In mei werd een zachte lancering gedaan van de supermarktketen op de Amerikaanse markt, in Dallas en Miami. Wie een kijkje neemt in de app ziet trouwens ook in Nederland de categorie ‘Everyday Essentials/ Dagelijkse benodigdheden’ staan. Daarin zien we wel een aanbod van avondwinkels en slijterijen staan. De uitrol van Uber voor boodschappenbezorging vindt vanaf deze zomer plaats in de V.S..