Google komt met een nieuwe functie om die het gemakkelijk maakt om vacatures te zoeken en vinden. Met Google for Jobs kun je misschien wel je droombaan vinden. Er zijn meteen meer dan honderdduizenden vacatures te vinden, want Google is een samenwerking aangegaan met enkele grote vacaturesites. Onder andere de Randstad Groep, Monsterboard, DPG en de Rijksoverheid zullen ook hier hun openstaande functies laten zien. Google for Jobs wordt in Nederland de komende dagen al uitgerold.
Niet alleen zijn er meer mensen op zoek naar een baan, ook veel ondernemers hebben het dit jaar lastiger dan ooit. Voor hen komt Google met een speciaal trainingsprogramma.
Helaas is de werkloosheid in ons land sinds het begin van de coronacrisis behoorlijk opgelopen. En dat zal in 2021 volgens het CPB niet anders zijn. Dat betekent dus dat meer mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan. Wat dat betreft doet Google for Jobs dus precies op het juiste moment zijn intrede. Met de nieuwe functie in Google Zoeken kan iedere werkzoekende gemakkelijk vacatures zoeken.
Wie op een functietitel zoekt, eventueel in combinatie met een plaats, ziet bij de previews direct vacatures die op de websites van aanbieders zijn gepubliceerd.
En dat ziet er zo uit:
Als je op een van de zoekresultaten te klikt zie je een beschrijving van het bedrijf en de functie. Als je besluit te solliciteren of meer wilt weten over de werkgever dan klik je door naar die site. Je solliciteert dus niet via Google.
Naast de zoekmachinefunctie voor vacatures komt Google met nog iets nieuws: een trainingsprogramma voor ondernemers. In samenwerking met MKB-Nederland gaat Google ondernemers helpen met het opdoen van nieuwe vaardigheden om hun bedrijf verder te laten groeien. Hier is een speciaal trainingsprogramma voor ontwikkeld. Dit komt voort uit de Digitale Werkplaats waarmee Google de afgelopen jaren al door het land reisde.
Het trainingsprogramma richt zich vooral op het digitaliseringsproces en wordt op verschillende niveaus aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan online zichtbaarheid en de inzet van AI om business te laten groeien. Ook stelt Google ruim 8,5 miljoen euro beschikbaar in de vorm van online advertentie tegoeden voor Nederlandse mkb-bedrijven en NGO’s. Mkb-bedrijven ontvangen een melding in hun Google Ads-account om hen te informeren over het advertentietegoed.