Te midden van al het coronatumult werd de mogelijk allerleukste auto van 2020 bij de Nederlandse dealers binnen gereden. Zo spectaculair als de nieuwe MINI werd geïntroduceerd, zo stil was zijn daadwerkelijke aankomst in de Nederlandse showrooms. Gelukkig hadden de echte fans het nieuwe model al lang besteld, want een elektrische MINI is de natte droom van menig bestuurder. De MINI Electric combineert het beste van twee werelden met het karakteristieke design van een MINI en de voordelen van elektrisch rijden. Benieuwd waarom dit volgens ons de Urban Car of the Year is? We namen de proef op de som in een van Rotterdams meest bruisende wijken: Katendrecht.
Waar moederbedrijf BMW ervoor kiest om haar elektrische modellen van een futuristisch nieuw en onderscheidend uiterlijk te voorzien, is er bij MINI voor gekozen om de MINI Electric van het kenmerkende design te voorzien. Een slimme keuze, want het herkenbare design van de MINI is misschien wel zijn belangrijke USP. Wie de MINI Electric voor het eerst ziet rijden, ziet dus wellicht niet eens dat het om de elektrische uitvoering van de Britse automaker gaat.
Toch zijn er een aantal visuele elementen die verklappen dat dit model door stroom wordt aangedreven. Zo is op verschillende plekken op subtiele wijze een ‘E’ verwerkt, die verwijst naar de elektrische aandrijving. Daarnaast komt ook de kleur geel op diverse plekken subtiel terug. Alles stijlvol en geraffineerd, zoals je van MINI gewend bent.
De manier waarop omstanders erachter zullen komen dat het hier om de MINI Electric gaat, is echter door het geluid, want dat is er niet. Geen diep geronk van de verbrandingsmotor, maar hoogstens wat gepiep van de banden over de ondergrond of het mechanische geluid van de besturing. Voor sommige mensen misschien even wennen, maar fans van elektrisch rijden weten wel beter: rijden in stilte is heerlijk ontspannen.
Wanneer je de MINI Electric als medeweggebruiker tegenkomt, merk je waarschijnlijk op een andere manier dat je met een elektrische uitvoering te maken hebt, namelijk bij het stoplicht. Wanneer we vanaf de A16 de Stadionweg en de Laan op Zuid afrijden richting Katendrecht hebben we ieder stoplicht tegen. Het grote voordeel van elektrisch rijden, is echter dat zodra het stoplicht op groen springt, je zonder enige moeite wegsprint. Dit is het moment waarop je andere bestuurders verward op ziet kijken: “hoe kan dat kleine autootje er ineens zo snel vandoor schieten?”.
Verwar snel wegrijden niet met te hard rijden. Net als met een automaat kun je gewoon in één keer naar de gewenste snelheid optrekken. Met een elektromotor met een vermogen van 135 kW (184 pk) en 270 Nm aan koppel (beschikbaar vanuit stilstand) ga je gewoon heel soepel op pad. De MINI Electric doet de aloude omschrijving van de klassieke MINI dan ook eer aan: het is net alsof je in een elektrische kart rijdt!
De MINI Electric is volgens ons de Urban Car of the Year: de ideale auto voor mensen die leven in en om de stad. Je koopt deze MINI niet alleen voor het uiterlijk, maar ook vanwege alle voordelen die elektrisch rijden met zich meebrengen. Daarmee bedoel ik het rijplezier, de ecologische voetafdruk, de financiële voordelen, maar ook het gemak. Bestuurders die nog niet gewend zijn aan elektrisch rijden, vragen zich wellicht af hoe gemakkelijk elektrisch rijden nou daadwerkelijk is, want je moet die accu toch steeds opladen?
Wie voor het eerst overstapt van een verbrandingsmotor naar elektrisch rijden, zal al snel de voordelen ervan in zien. In heel West-Europa – en zeker in stedelijke gebieden – is een goed laadnetwerk beschikbaar om zowel te kunnen snelladen als regulier laden. Aan een snellader is de accu in 35 minuten tijd weer voor 80% vol, aan een gewone laadpaal duurt dit 2,5 uur.
Dat klinkt misschien lang, want tanken duurt immers maar een paar minuten. Het is echter van belang om je mindset te veranderen. In plaats van te stoppen voor een tankbeurt, parkeer je je auto nu gewoon en plug je ‘m in aan een laadpaal. Zodra je terug bent van je afspraak ontkoppel je de auto weer en rijdt je met een volle(re) accu weg.
Het is handig om thuis een laadstation te hebben, maar de kans dat je als stadsbewoner een eigen oprit of garage tot je beschikking hebt, is nihil. Gelukkig zijn er met name in grote Nederlandse steden op bijna iedere straathoek en in haast iedere parkeergarage publieke laadpalen te vinden. Hier laad je de accu binnen 3,5 uur helemaal op. De kans is groot dat er één of meerdere laadpalen op loopafstand van je woning te vinden zijn. Is dit niet het geval, dan is het vaak mogelijk om hier bij de gemeente een aanvraag voor te doen. Kortom: dat laden komt echt wel goed.
We sluiten af met de hamvraag, want hoe ver kom je nou eigenlijk met een volgeladen MINI Electric? De actieradius is volgens de WLTP 232 kilometer en is te beïnvloeden door de modus waar je in rijdt. In de Green+ modus kom je het verst, maar het sportiefst rijd je natuurlijk in de Sportmodus. De actieradius tussen de in totaal vier modussen scheelt enkele tientallen kilometers.
Ga uit van een gemiddelde actieradius van 180 kilometer en je begrijpt waarom deze auto vooral geschikt is voor mensen die in- en om de stad leven. Rijd je dagelijks flinke afstanden voor je werk of wonen je familie en vrienden ver van je vandaan, dan is dit niet de auto voor jou. Maar toch: als tweede auto binnen het huishouden die vooral wordt gebruikt voor kortere ritjes in de regio is het wel een hele gave auto. Na een dagje op en neer van Breda naar Katendrecht ben ik smoorverliefd op deze wagen. Hij is prachtig, snel en rijdt heerlijk. Dus ben je een MINI-fan? Dan moet je de MINI Electric zeker eens proberen!