18.08.2020
Tech in Asia

Reisportaal Traveloka haalt $ 250 miljoen op om de coronacrisis te overleven

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Het in Indonesië gevestigde online reisportaal Traveloka heeft $ 250 miljoen aan nieuwe financiering geïncasseerd, bedoeld om het bedrijf door de coronacrisis te loodsen.

Kapitaalinjectie

De aggregator gebruikt de kapitaalinjectie om de focus te verleggen naar binnenlandse trips en korte excursies en activiteiten. Nu ligt de focus vooral op buitenlandse reizen.

Traveloka heeft sinds de oprichting in 2012 ongeveer $ 950 miljoen aan investeringen opgehaald in vijf financieringsrondes. In 2017 werd het bedrijf een “unicorn” toen het $ 350 miljoen incasseerde van Expedia in ruil voor een minderheidsbelang.

Toeristische sector

Nu het coronavirus de toeristische sector decimeert, heeft Traveloka gereageerd door een aantal initiatieven te lanceren om klanten gerust te stellen en te behouden. Zo wordt er meer flexibiliteit aangeboden bij het boeken van hotels (Buy Now-Stay Later), vinden er livestreams plaats met last minutes en wordt er geadverteerd met “corona-safe” accommodaties.

Traveloka rept zelf over een voorzichtig herstel in Indonesië en Maleisië, maar geeft toe dat er nog een lange weg te gaan is. Het herstel betreft overigens slechts het binnenlands toerisme. Het Indonesische bedrijf meldt evengoed dat het de uitdaging aan wil gaan, ondanks het feit dat de coronacrisis verre van voorbij is.

Volgens Ferry Unadi, Traveloka’s oprichter en CEO, is de situatie in Vietnam praktisch weer normaal, terwijl de reislust in Thailand ongeveer op 50% zit van het pre-covid niveau.

Ongekende tijden

“De reiswereld beleeft ongekende tijden, dus ook Traveloka”, zegt Willson Cuaca, managing partner van EV Growth in een begeleidende verklaring. “Het managementteam heeft moeilijke maar lovenswaardige maatregelen genomen, waaronder een herstructurering om financiële risico’s te minimaliseren. We zijn ervan overtuigd dat het bedrijf sterker uit de crisis zal komen. ”

Share this post