Het eens zo baanbrekende BlackBerry maakt nauwelijks nog smartphones, maar vond een toekomst in het leveren van software voor slimme apparaten, waaronder auto’s. Het Canadese bedrijf heeft deze bedrijfstak nu naar China gebracht.
Deze week kondigde BlackBerry aan dat het de software gaat leveren voor de auto’s van Xpeng, de voornaamste Chinese uitdager van Tesla. Het besturingssysteem van BlackBerry genaamd QNX zal de intelligente cockpit van de Xpeng aansturen.
Tussen BlackBerry en Xpeng zit een partij genaamd Desay SV. Desay SV, opgericht in 1986, heeft een roemrijk verleden als een voormalige Chinees-Duitse joint venture waarbij Siemens betrokken was. Het in Huizhou gevestigde bedrijf levert momenteel aan automerken en OEM’s (Original Equipment Manufacturers) in China en de rest van de wereld.
De kern van de domeincontroller van Xpeng is NVIDIA’s Xavier chip. Een flinke hoeveelheid software en hardware in de nieuwe auto van Xpeng is gebaseerd op buitenlandse technologieën.
Xpeng meest vooruitstrevende model is de P7. Het is een elektrische sportsedan die 360 graden omnidirectionele waarneming biedt. De omgeving wordt in “real time” geanalyseerd om veilige beslissingen te nemen.
Desay SV Automotive heeft naar eigen zeggen veel ervaring met intelligente cockpits, slim rijden en connected diensten. “Met de veiligheidsexpertise van BlackBerry QNX, kunnen we samen inspelen op de behoeften van een auto-industrie die op het moment een belangrijke ontwikkeling doormaakt ”, aldus John Wall, senior vice president en co-hoofd van BlackBerry Technology Solutions, in een verklaring.
Het partnerschap komt tot stand op het moment dat het door Alibaba en Xiaomi gesteunde Xpeng op zoek gaat naar $ 1,1 miljard uit een beursgang in New York. Chinese rivalen Li Auto en NIO haalden vergelijkbare bedragen op met hun Amerikaanse beursintroducties.