De mobiele game Honor of Kings (Arena of Valor) heeft na vijf jaar meer dan 100 miljoen dagelijkse actieve gebruikers vergaard. Een ongekend success dus voor Tencent, beter bekend van de app WeChat.
De game behoort consequent tot de best scorende mobiele games ter wereld, samen met PUBG Mobile, overigens ook van Tencent. Het brein achter Honor of Kings is TiMi Studios, een gamestudio die recentelijk fors investeerde in hun dependance in de VS om de wereldwijde expansie te bevorderen.
De game staat aan de basis van het concept ‘multiplayer online battle arena (MOBA)’ en heeft een opvallend hoog aantal vrouwelijke spelers – ongeveer 50% – in een genre dat normaliter wordt gedomineerd door mannen.
Hoewel Tencent niet als een innovator wordt gezien, pioniert het wel methoden om inkomsten te genereren voor mobiele games. Dat maakt het een gewilde partner voor westerse studio’s. Zo hielp Tencent bij het ontwikkelen van de mobiele versie van Activision’s Call of Duty, die in juni meer dan 250 miljoen keer werd gedownload.
Aan controverse ook geen gebrek. Een Chinese staatskrant veroordeelde de game omdat het (te) jonge gebruikers zou aantrekken en historische gebeurtenissen verkeerd zou weergeven. Tencent heeft sindsdien de leeftijdscontroles voor spelers aangescherpt, wat nu de standaardpraktijk is in de Chinese gaming-industrie.
TiMi profiteert inmiddels ook van Honor of Kings als het om IP gaat. Er komen twee nieuwe games, een anime en een tv-serie. “Er is nog steeds genoeg ruimte om verder te groeien en de IP van Honor of Kings te gelde te maken in China”, vertelt Li Min, algemeen directeur van TiMi Studios, aan TechCrunch. “Een van onze grote successen is het relevant maken van historische gebeurtenissen voor onze jeugd. Door historische gebeurtenissen te combineren met moderne esthetiek worden ze tot leven gewekt”, voegde hij eraan toe.
[Fotocredits © ryanking999 – Adobe Stock]