Er doen al maanden geruchten de ronde dat ByteDance met TikTok en Douyin afzonderlijk naar de beurs gaat. Volgens Bloomberg is ByteDance op zoek is naar een pre-IPO-ronde van $ 2 miljard, wat overeenkomt met een bedrijfswaardering van maar liefst $ 180 miljard.
Chinese rivaal Kuaishou heeft inmiddels een aanvraag ingediend voor een beursgang in Hong Kong. De prospectus is interessant leesmateriaal, al is het maar om de astronomische groei (en kosten!) in cijfers uitgedrukt te zien.
Kuaishou werd in 2011 gelanceerd door een voormalige Google-ingenieur om GIF’s te delen en is uitgegroeid tot de aartsvijand van Douyin, het Chinese zusje van TikTok. Met 21,5% in handen van Tencent, rapporteerde het bedrijf een nettoverlies van $ 1 miljard in de eerste zes maanden van 2020. In dezelfde periode vorig jaar werd er nog winst geboekt: ongeveer $166 miljoen.
Het verlies wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de agressieve promotie voor de ‘lite’ versie genaamd Kuaishou Express. Dat product is afgestemd op de minder technisch onderlegde gebruiker. In tegenstelling tot ByteDance heeft Kuaishou vrijwel geen adoptie in het buitenland en vertrouwt het op binnenlandse groei.
De verkoop- en marketingkosten schoten omhoog met 354,1% naar ongeveer $ 2 miljard en dat lijkt zijn vruchten af te werpen: de lite-app won binnen een jaar 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers. De app Kuaishou zelf bereikte vanaf juni 302 miljoen dagelijkse gebruikers, die meer dan 85 minuten per dag aan de app besteedden.
Kuaishou verdient het meeste aan livestreaming, ongeveer 69% van de inkomsten, waarbij het publiek virtuele items schenken aan de livestreamers. Ongeveer 28% aan inkomsten wordt gegenereerd door advertenties.
Douyin, aan de andere kant, haalde vorig jaar ongeveer 67% van zijn inkomsten uit advertenties, tegen 17% voor livestreaming.
In termen van omzet genereerde Kuaishou vorig jaar $ 5,9 miljard, ongeveer een derde van wat ByteDance vorig jaar verdiende. Wel heeft ByteDance nog een andere melkkoe: de nieuwsaggregator Jinri Toutiao.