Sonos houdt zich niet helemaal aan zijn beloften. Het bedrijf heeft ooit beloofd om Sonos-apparatuur tenminste vijf jaar te ondersteunen, maar dat blijkt niet te kloppen. Binnenkort trekt het de ondersteuningsstekker uit diverse apparaten. Zit jouw Sonos erbij?
Net als Apple is Sonos een wat luxer merk dat mede dankzij design, kwaliteit en imago een grote schare aan fans heeft. Ook fans van het eerste uur, maar die zijn niet blij met de nieuwe weg die Sonos is ingeslagen. Sinds 2005 brengt het bedrijf audio-apparatuur uit, maar deze week werd duidelijk dat die oudere apparaten op steeds minder ondersteuning kunnen rekenen.
Het gaat om de originele Zone-spelers, Connect, Connect:Amp, de eerste generatie play:5, CR200 en Bridge. Sommige Connect:Amp-producten werden nog verkocht in 2015 en worden toch al niet meer ondersteund. Een flinke tegenvaller voor trouwe fans, die ze werd verteld in een e-mail en blogpost.
In mei dit jaar stopt de software-ondersteuning voor deze producten, maar uit de brief werd niet voldoende duidelijk wat klanten konden verwachten, waardoor mensen dachten dat hun apparatuur het helemaal niet meer zou doen na mei.
Inmiddels heeft de CEO van Sonos, Patrick Spence, een open brief geschreven aan klanten. Hij geeft ten eerste aan dat producten het blijven doen na mei en dat er niets wordt weggenomen.
Hij excuseert zich voor hoe Sonos het nieuws heeft gebracht en noemt het zelfs een misstap. Daarnaast belooft hij ‘zo lang mogelijk’ oudere producten van bug fixes en beveiligingspatches te voorzien.
Echter is ‘zo lang mogelijk’ een vaag begrip. Bovendien is het een feit dat de producten geen nieuwe software-updates krijgen, wat zelfs betekent dat als ze op hetzelfde netwerk zitten als de meest moderne Sonos-producten, ook die geen software-updates krijgen.
Een optie om dit te omzeilen zou zijn om een soort tweede netwerk aan te maken waarop oudere Sonos-producten kunnen worden aangesloten en op iets grotere afstand kunnen samenwerken met de nieuwere audio-apparatuur. Dit is er echter op dit moment niet en wordt beschikbaar gemaakt in mei.
Ondertussen hebben klanten twee keuzes om te maken. Ze kunnen hun oude producten inruilen voor korting op een nieuw product. Hiervoor bestaat het Trade Up-programma van Sonos, waarbij het idee is dat oude apparatuur wordt gerecycled.
Iets dat ook op grote kritiek kan rekenen, namelijk van mensen die menen dat een inruilactie met korting er eerder voor zorgt dat iemand een nieuw apparaat aanschaft, dan zijn oude product langer gebruikt. En dat is uiteraard juist helemaal niet duurzaam.
Een andere optie is om de producten die binnenkort niet meer met software worden ondersteund toch te blijven gebruiken, wetende dat er bepaalde functies zijn die op een gegeven moment niet meer goed werken. Iets wat Sonos overigens doet omdat het naar eigen zeggen door de oude apparatuur wordt begrensd in het ontwikkelen van nieuwe dingen. Iets waar fans zich aan de reacties te lezen, niet altijd even goed in kunnen vinden.