The Sims 4 is inmiddels al jaren uit, maar het houdt de gemoederen nog altijd bezig. Niet alleen omdat in de game een groot aantal mogelijkheden is waarmee je je hele leven nog voort zou kunnen. Er is nu zelfs een realityserie van het simulatiespel: The Sims Spark’d.
Voordat je een soort virtuele Keeping up with the Kardashians verwacht: het is niet een show die zich afspeelt in de game. Het idee is dat mensen hun mooiste creaties kunnen tonen. Dus er zit een groep enthousiaste Simmers klaar om opdrachten uit te voeren, een beetje zoals LEGO Masters maar dan niet met fysieke blokjes, maar achter de computer. Er staat een boel op het spel (pun intended): je kunt 100.000 dollar winnen.
Het klinkt misschien wat oninteressant, een stelletje gamers achter een computer, maar EA belooft een show waarin op creatieve manier wordt getoond hoe creatief de kandidaten zijn. Het moet dus meer zijn dan kijken naar mensen die computeren. Bovendien is The Sims dit jaar 20 (!) jaar oud, dus wordt er ongetwijfeld naar feestelijke manieren gezocht om dat jubileum te vieren.
De serie wordt gemaakt door EA, de uitgever van de Sims-games. Het is geen vreemd idee: de Sims-community is een van de meest levendige, creatieve en ‘deelgrage’ groepen gamers die we kennen. Daar een televisieformat van maken, is redelijk voor de hand liggend. Het is echter wel een iets minder langdradige serie als de meeste shows van dit type: in vier afleveringen heb je het eerste seizoen gezien. Vanaf 17 juli is de serie eerst op het Amerikaanse TBS te zien, maar de maandag erna zie je de aflevering op het Multiplayer-YouTube-kanaal van Buzzfeed.
Er doen twaalf mensen mee aan de wedstrijd, die wordt gejureerd door onder andere Tayla Parx, Dave Miotke en Kelsey Impicciche. De presentator is Rayvon Owen. Het idee is dat kijkers niet alleen entertainment krijgen van de wedstrijd op zich, maar dat je te zien krijgt welke mooie dingen je kunt maken in The Sims en vooral: hoe.
Het belooft een zeer geanimeerde show te worden, want de kandidaten zijn geen stille willies: het zijn stuk voor stuk mensen die al zeer aanwezig waren in de wereld van social media. En ze hebben allemaal een andere specialiteit. Immers zijn er mensen die in de Sims vooral gefocust zijn op het ontwerpen van het mooiste huis, terwijl anderen liever een grappig verhaal spelen met personages die ze doen denken aan bepaalde celebrities.
Je ziet The Sims Spark’d op het YouTubekanaal Buzzfeed Multiplayer om 08:00 uur op 20 en 27 juli en 3 en 10 augustus.