Superblocks is een radicaal plan van Barcelona om luchtvervuiling en geluidsoverlast van het verkeer in de stad flink terug te brengen. Het plan zou volgens de stad honderden levens kunnen redden, met name door het terugbrengen van de luchtvervuiling. De initiatiefnemers hopen ook dat het plan een voorbeeld is voor andere steden.
Barcelona is opgedeeld in kleine blokken om zo makkelijk te kunnen navigeren in de stad, door het aantal blokken te tellen dat je wandelt. De superblocks die de Spaanse stad heeft ingevoerd zijn negen van de originele blokken samengevoegd tot één blok. Binnen dit blok is het verboden om met de auto te rijden. Het is natuurlijk nog wel mogelijk voor ambulances of noodzakelijke leveranciers om binnen het gebied te rijden, maar wel met een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.
Ook auto’s van buurtbewoners mogen niet meer op de weg geparkeerd staan, maar moeten geparkeerd worden in een ondergrondse parkeergarage in de nabije omgeving. Door deze aanpassingen is er aanzienlijk meer ruimte voor groen, leefruimte en speeltuinen voor kinderen. Volgens Barcelona nemen auto’s tot 60 procent van de publieke ruimte in de stad in. Dit klinkt misschien als heel veel, en dat is het ook, maar de stad is hier zeker geen uitzondering in. Het is een probleem waar wereldwijd veel steden last van hebben.
Momenteel zijn er zes superblocks, maar Barcelona wil er uiteindelijk honderden en het doorvoeren in heel de stad.
Niet iedereen is blij met de plannen en de uitbreiding. Sommige inwoners zien het niet zitten, omdat ze hun auto voor de deur willen parkeren in plaats van een ondergrondse parkeergarage. Daarnaast maken veel ondernemers in Barcelona zich zorgen dat ze klanten zullen verliezen door de beperkte toegang.
Desalniettemin lijkt het erop dat de meerderheid positief is over de superblocks en er veel belangstelling voor de plannen is. Inmiddels tonen andere steden, zoals Seattle, ook interesse. De Amerikaanse stad overweegt nu om een soortgelijk plan uit te voeren.
Barcelona onderneemt meer dan alleen de superblocks om problemen omtrent klimaat en leefbaarheid aan te pakken. Zo mogen benzine auto’s van 2000 of eerder en diesels van 2006 of eerder niet meer in de stad komen en kunnen bestuurders een boete verwachten, variërend van 100 tot 500 euro voor iedere keer dat ze in een zone komen waar ze niet mogen zijn. Er zijn enkele uitzonderingen voor inwoners die minder dan 8000 euro per jaar verdienen.
Photo by Kaspars Upmanis on Unsplash