In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Nog voordat het verkocht is. Zelfs nog voordat een potentiële klant het heeft gezien. Waarom? Omdat een waardevol idee, waar niks mee gebeurt, waardeloos is.
Deze week: Een idee waar je over vijf jaar ook nog wat aan hebt.
We zitten nu al zolang in het nieuwe normaal, dat het bijna raar is om in een serie een omhelzing tussen twee personen te zien. En als ik na een middag mensen ontwijken weer thuis ben, moet ik toch even een seconde wennen als mijn kinderen me bij de voordeur bespringen.
Het is duidelijk. Corona laat ons zien dat wat je soms als heel gewoon ervaart, eigenlijk heel bijzonder is.
Dit inzicht gaf ons een idee. Een app die ervoor zorgt dat we hier vanzelf wat vaker bij stil staat. Om elke week even te ervaren dat ‘het nu’ heel veel waard is. Tijdcapsule 05 is een app waarmee je elke week één foto kan maken. Deze foto’s worden niet op je telefoon opgeslagen en kun je nergens meer terugzien. Pas na vijf jaar komen de foto’s vrij en kun je ze in je app bekijken.
Voor de gebruiker van de app is het een heel andere manier van fotograferen. Je bent bezig om de mooiste foto te schieten, je wilt het juiste moment vastleggen. 100 foto’s van hetzelfde maken heeft geen zin, en kan in de app ook niet. Hierdoor ben je niet alleen met de app bezig als je een foto maakt, maar ben je de hele dag door aan het bepalen of wat je ziet, doet of gaat doen een foto voor jouw tijdcapsule is.
Voor een merk of de dienst biedt het ook mooie kansen. Zo is het een mooie boodschap en verbind je klanten voor langere tijd aan je merk. Ook creëert de tijdcapsule relevante momenten om iemand te benaderen. Zo kan er aangegeven worden dat er weer een foto gemaakt kan worden. Dat het nog een aantal dagen duurt voordat iemand de tijdcapsule open kan maken. En dat een bepaalde periode (kerst) wellicht een mooi moment is om het nu voor later vast te leggen.
Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn foto’s na vijf jaar binnenkrijgt, geeft de gebruiker niet alleen zijn eigen mailadres, maar ook dat van twee anderen op. Bij het niet openen van de tijdcapsule kan er een mailtje naar deze personen worden gestuurd, zodat de eigenaar alsnog gevonden kan worden.
Gedurende een kalenderjaar kan een gebruiker elke week maximaal twee foto’s maken. Op 31 december om 12:00 uur gaat de tijdcapsule voor vijf jaar op slot, en openen alle tijdcapsules die vijf jaar lang op slot hebben gezeten.
Een geweldige dag om op die mooie momenten van de afgelopen vijf jaar terug te kijken, en in het nieuwe jaar nieuwe herinneringen te gaan maken.
Vind je het een goed idee en wil je dit gaan realiseren? Tof! Je mag het concept zelf gaan realiseren! En voor vragen of opmerkingen over het concept kun je mailen naar info@eencreatiefbureau.nl.
Wil je meer over Truestory en onze werkwijze weten? Check dan Instagram.com/eencreatiefbureau.