Tijdens de coronacrisis hebben dj’s weinig op kunnen treden. Althans, fysiek aanwezig zijn in een zaal met publiek erbij. Op social media draaien dj’s lekker door.
En dan is er een uitblinker, Marshmello is de DJ die het beste scoort op social media. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal volgers van de artiest op YouTube met maar liefst 2800 procent, zo blijkt uit onderzoek van Denis Doeland en NXTLI.
Diverse autoriteiten in de dj wereld pleiten al langer om de DJ Mag Top 100, ook wel bekend als de Top 100 DJ’s, te vervangen voor een nieuwe ranglijst. Nu DJ’s niet meer analoog optreden en de DJ Mag Top 100 al jaren bekritiseerd wordt als subjectieve populariteitspoll, achtten ze de tijd rijp voor de lancering van een data gedreven alternatief.
Marshmello is de nummer 1 van de alternatieve DJ-ranglijst. Sinds 2016 groeide zijn volgersaantal op YouTube met 2800 procent. Overigens staat hij nu op plek nummer 5 in de DJ Mag Top 100. Marshmello post gemiddeld een bericht per dag en elke maand drie YouTube-video’s; zo deelt hij een constante stroom aan content met zijn fans.
Doeland: ,,Marshmello bewijst dat continu presteren op social media niet zonder beloning is, want zijn online reputatie groeide met maar liefst 400 procent.”
Techno-dj Charlotte de Witte gooit eveneens hoge ogen. Ze plaatste niet alleen livestreams op Facebook en Instagram, maar ook meermaals per week reposts van outtakes uit deze streams.
Deze fan-relatie maakt duidelijk hoe sterk, vitaal en gelukkig de band tussen een dj en zijn fans is. Deze band is juist tijdens de corona-periode goed meetbaar. Aan de hand van de digitale reputatie van dj’s bepalen ze een Top 100 en ontstaat er een overzicht van de levenslijnen van de verschillende dj’s. Zo zie je in een oogopslag wie er goed uit de corona-crisis komt en wie aan de slag moet om zijn positie ‘terug te verdienen’.
[Afbeelding © Marcela Laskoski, Unsplash]