Zoals ieder jaar deelt Google de lijst met de meest trending zoekopdrachten van 2020 in Nederland. Dit zijn de zoekopdrachten die de sterkste stijging kenden in vergelijking met 2019. Of anders gezegd: wat was dit jaar hot in ons land? 2020 was vooral een bijzonder en onverwacht jaar vol uitdagingen en emoties, niet alleen hier maar ook in de rest van de wereld. Alle lijsten, zowel voor Nederland als wereldwijd, en de Year in Search-video zijn te vinden op de speciale Year in Search-pagina’s.
Te midden van een wereldwijde pandemie probeerden mensen in 2020 vooral te begrijpen wat er om hen heen gebeurde. Daarom is het geen verrassing dat het coronavirus dit jaar in Nederland de lijst aanvoert van Year in Search. Dat zien we terug in vragen die Nederlanders in Google Zoeken stelden, zoals ‘wat is een lockdown?’, ‘hoe maak je een mondkapje?’ en ‘waarom hamsteren we wc-papier?’. Ook zien we het terug in het zoeken naar informatie over de corona persconferenties en het dichtgaan van de scholen.
Naast de ontwikkelingen die om ons heen gebeurden, waren we ook nieuwsgierig naar antwoorden op vragen als ‘‘waarom is de lucht blauw?’ en ‘waarom zijn luiaards traag’?. En we zochten naar culinaire manieren om onze tijd door te brengen: dit jaar bereikten de zoekopdrachten naar bakken en het maken van bijvoorbeeld ijskoffie en pannenkoeken een piek, evenals recepten voor het klaarmaken van asperges en gnocchi.
Op het gebied van nieuws hadden Nederlanders veel interesse in de Amerikaanse verkiezingen: zowel de verkiezingen zelf als Joe Biden staan in de top 10 van trending zoekopdrachten. Daarnaast zochten Nederlanders onder meer naar nieuws rondom Black Lives Matter, Koningsdag thuis en de gebeurtenissen in Iran en Beiroet.
In de categorie tv-programma’s was dit jaar het programma Boer zoekt Vrouw de trending zoekopdracht. In de top 10 van Nederlandse artiesten valt op dat daar drie deelnemers aan het tv-programma The Masked Singer in staan: Noortje Herlaar, Ernst Daniël Smid en Jan Dulles. Noortje Herlaar voert daarnaast ook de lijst van acteurs en actrices aan.
Google zet met Year in Search de trending zoekopdrachten op een rij. Dat betekent dat de betreffende zoekopdrachten een opmerkelijke (sterke) stijging in zoekvolume hebben doorgemaakt. Het gaat dus niet om de populairste (meest uitgevoerde) zoekopdrachten.
Het volledige overzicht, ook van andere landen, is hier te vinden.
[Fotocredits © Creativa Images – Adobe Stock]