XPeng heeft eerder deze week aangekondigd dat het de eerste autofabrikant is die Amap’s 3e generatie autonavigatiesysteem implementeert. De XPeng P7 smart EV Sedan zal de eerste in serie geproduceerde auto zijn die een Surrounding Reality (SR) -display gebruikt voor autonoom rijden met navigatie.
Amap is de toonaangevende leverancier van kaart-, navigatie- en locatiegebaseerde diensten in China. Ontworpen voor intelligent rijden, maakt Amap’s derde generatie in-car navigatiesysteem gebruik van AI, visuele technologie en zeer nauwkeurige kaarten om zeer nauwkeurige rijstrooknavigatie te bieden en begeleiding te bieden voor zowel voertuig als bestuurder. Door navigatie te integreren met zeer nauwkeurige kaarten, werkt het zowel als infotainment- als autonoom rijden. Nauwkeurige navigatie volgt, niet alleen de huidige weg, maar ook individuele rijstroken. Dynamische informatie en beslissingsinformatie voor autonoom rijden worden nauwkeurig afgestemd op rijstrooknavigatie, zodat de bestuurder de rijstatus van de auto intuïtiever en in realtime kan waarnemen.
Volgens QuestMobile heeft Amap vanaf september 2020 meer dan 570 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Momenteel beslaan Amap’s zeer nauwkeurige kaarten meer dan 300.000 kilometer aan snelwegen en stedelijke snelwegen, en breiden ze de dekking uit van gewone stedelijke wegen. De realtime updates over de toestand van de wegen beslaan meer dan 360 steden en 95% van het wegennet in China.
De SR-weergavefunctie geeft een nieuwe betekenis aan de interactie tussen bestuurder en auto. Wanneer de functie Navigation Guided Pilot (NGP) in gebruik is, worden de status van het voertuig en zijn omgeving duidelijk weergegeven in 3D-weergave op het middenpaneel, wat de rijervaring en het gevoel van veiligheid van de gebruiker verbetert. Het SR-display voor autonoom rijden integreert de meer uitgebreide, nauwkeurige en realtime gegevens van Amap’s zeer nauwkeurige kaarten, inclusief realtime verkeersinformatie, wegomstandigheden op rijstrookniveau en verkeersvoorspellingen, om een superieure ervaring van rijstrooknavigatie te bieden.
XPeng heeft de navigatie-informatie van Amap geïntegreerd met zijn NGP-functie, waardoor de bestuurder niet alleen een duidelijker SR 3D-weergavescherm krijgt, maar ook bestuurders helpt bij het maken van een oordeel, wat een veiligere rijervaring oplevert. De NGP-technologie van XPeng vereist nauwkeurigere kaarten met grotere nauwkeurigheid, uitgebreide dekking, rijke details, betere interactie tussen bestuurder en voertuig, betrouwbaarheid, real-time navigeerbaarheid en locatie-identificatie.
De NGP-snelwegnavigatieoplossing van XPeng voert navigatieondersteund autonoom rijden uit van punt A naar B op basis van de door de bestuurder ingestelde navigatieroute. De nieuwe NGP-functie zorgt voor automatische aanpassing van de snelheidslimiet, automatisch schakelen naar snelwegen, geoptimaliseerde rijstrookkeuzes, automatisch in- en uitrijden van hellingen en automatisch inhalen, waardoor rijden op de snelweg veiliger, soepeler, gemakkelijker en aangenamer wordt.
Bij bètatestritten over een cumulatieve afstand van 7.718 km, uitgevoerd op snelwegen in Guangzhou van 11 tot 15 januari, vereiste de NGP-functie van XPeng slechts 0,77 tussenkomst van de bestuurder per gereden 100 km en behaalde een slagingspercentage van rijstrook en inhalen van 98,65%, en een slagingspercentage van 89,52% bij het betreden en verlaten van snelweghellingen.
Het nieuwe SR-display voor autonome rijfuncties verhoogt de veiligheid door de bestuurder een betere weergave van de voertuigstatus te bieden, waaronder:
Met duidelijke grenzen en verdeling van verantwoordelijkheden zorgt de NGP ervoor dat de status van het voertuig duidelijk wordt gedefinieerd. De chauffeur wordt geïnformeerd wanneer hij / zij het moet overnemen, door middel van een nauwkeurige identificatie van het risicoscenario en duidelijke hiërarchische herinneringen voor overname.
Fotocredits Xpeng