Het hing de afgelopen weken al een beetje in de lucht, maar vandaag heeft LG het officieel bekend gemaakt. De Koreaanse fabrikant gaat haar mobiele telefoon divisie opdoeken. Op 31 juli moet de ontmanteling voltooid zijn. Bestaande toestellen, en voorraden, zullen tot die tijd nog wel verkocht worden.
De weinige mensen die nog een smartphone van LG hebben hoeven zich de komende periode geen al te grote zorgen te maken over support en (beveiligings)updates. Die worden ook na 31 juli ondersteund. Hoe lang? Dat wordt per regio op een later tijdstip bepaald.
De reden voor het besluit om de deuren van de mobiele telefoon divisie te sluiten moge duidelijk zijn. Op een paar redelijk goede jaren na heeft LG sinds 2010, vrijwel alleen maar geld toegelegd. Daar moest, zo hebben de Koreaanse bestuurders van de tech-gigant besloten, een eind aan komen. LG gaat zich meer toeleggen op de ontwikkeling van producten en technologie in (nieuwe) markten, zoals elektrische voertuigen, smart-home, robotica, kunstmatige intelligentie en B2B-platformen en -diensten.
Hoewel er binnenkort dus geen smartphones met het LG merk meer in de winkels verschijnen, betekent dit niet dat de fabrikant zich helemaal terugtrekt uit de mobiele business. In een persverklaring stelt LG dat het bedrijf haar mobiele expertise zal blijven ontwikkelen en toepassen in bestaande e n toekomstige producten. Daarnaast zal LG ook de ontwikkeling van nieuwe mobiele technologieën, zoals 6G, voortzetten.
LG heeft vanaf het prille begin een haat-liefdeverhouding gehad met de smartphone business. In de jaren na de komst van de iPhone doken bijna alle fabrikanten op de veranderende smartphone markt. Concurrent Samsung wist op tijd de switch te maken en sprong met Android op de voorbijrazende smartphone trein. LG bleef ‘trouw’ aan een eigen systeem en dacht Apple en Android te kunnen beconcurreren met design (Prada) en Windows Phone. Daardoor miste LG de smartphone trein niet alleen, ze stonden op een totaal ander perron. Samen met Nokia, dat als marktleider uit angst niet van trein durfde te wisselen, met alle inmiddels bekende gevolgen van dien.
Even leek LG een inhaalslag te maken toen de fabrikant in 2013 met de LG G2 de markt bestormde. Geholpen door Google en het feit dat de Koreaanse fabrikant een half jaar eerder de zeer succesvolle Google Nexus smartphone gemaakt had. Met de G2 wist LG zich te onderscheiden van de inmiddels almaar duurder wordende toestellen van concurrenten Apple en Samsung. Helaas bleek die opleving maar van korte duur. Bovendien was het merk LG, als maker van betrouwbare, goede, smartphones al te ver afgebroken om door de LG G2 en, een jaar later, de LG G3 weer opgebouwd te kunnen worden.
De komst van de LG G4 in 2015, leek dat tij nog te kunnen keren, maar het bleek uiteindelijk niet genoeg om van LG weer een serieuze smartphone speler te maken. De gewaagde, modulaire, LG G5 werd uiteindelijk het begin van het definitieve einde. Het beetje aan goede reputatie dat zijn drie voorgangers herbouwd hadden, werd door deze miskleun, met losse modules voor audio, camera en accu, in enkele maanden teniet gedaan.
Dat in de jaren daarna de LG G6 en LG G7 ThinQ flopten, verbaasde niemand. Uiteindelijk konden bijzondere smartphone ontwerpen als de LG G8X met add-on tweede scherm en de LG Wing met dubbel, draaibaar, ‘T-scherm’, het tij ook niet meer keren. Begin dit jaar toonde LG een teaser video (zie hieronder) met daarin een concept van een smartphone met een uitrolbaar scherm, maar die zal de winkels dus niet meer halen. En zo wordt het volgende smartphone merk ten grave gedragen. Het zal mij benieuwen of er, net als bij Nokia en BlackBerry, ook nu weer een Chinese OEM opstaat die de merknaam overneemt, als LG daar oren naar heeft.