Duitsland gaat in lockdown. En ook in Nederland gaan de corona maatregelen naar alle waarschijnlijkheid deze week weer verder aangescherpt worden. Iets dat de economie niet ten goede komt. Het zijn het afgelopen jaar roerige tijden geweest. Veel branches hebben het zwaar. En dat is ook in het medialandschap niet anders.
De Young Professionals van het wereldwijde PR-netwerk Worldcom Public Relations Group hebben nu journalisten in heel Europa gevraagd naar de impact van de corona-pandemie op hun werk en op de toekomst van de sector. De resultaten? Die wijzen op diepgaande veranderingen op de lange termijn in de Europese journalistieke en mediasector. De werkgelegenheid in de sector is voor veel ondervraagden een bron van verontrusting.
Via een online enquête hebben ze de meningen opgetekend van in totaal 454 journalisten uit 14 landen, waaronder Nederland. Bijna de helft (48,9%) van de Europese journalisten heeft het gevoel dat ze enig gevaar lopen hun baan te verliezen, 16% geeft zelfs aan veel gevaar te lopen op het verlies van hun werk.
Iets minder dan een derde (32%) van de journalisten is van mening dat hun publiek de sterke interesse in corona-gerelateerd nieuws die ze bij het begin van de pandemie constateerden heeft vastgehouden. De grote belangstelling voor corona in februari en maart, toen het virus zich voor het eerst snel verspreidde, is sindsdien flink afgenomen. 22% van de journalisten gaf aan dat de interesse van het publiek gerelateerd kan worden aan het aantal besmettingsgevallen in eigen land en de invoering van beperkende maatregelen.
Gevraagd naar de tijd na de pandemie geeft de overgrote meerderheid van de journalisten (75,6%) aan ervan uit te gaan dat de wereld blijvend is veranderd, en een terugkeer naar de oude vertrouwde werkwijzen niet aan de orde is. Ze zijn van mening dat de veranderingen waarmee we door de pandemie worden geconfronteerd, bijvoorbeeld vanuit huis werken, hoogstwaarschijnlijk langdurig zullen blijken, hetgeen het idee onderbouwt dat we in een ‘nieuw normaal’ leven.
Een van de gevolgen van de lockdowns was de versnelde digitale transformatie, die elke branche heeft moeten ondergaan om te overleven. Zo ook de journalistiek en de mediasector. Bijna driekwart (73,3%) van de journalisten is van mening dat print-media door de pandemie een enorme klap hebben gekregen. Hoewel de overgang van print naar digitaal al lang voor de pandemie was ingezet, is de transitie door de pandemie aanzienlijk versneld. Meer dan 83% van de ondervraagden ziet de toekomst voor de journalistiek in online content, onder andere op sociale media, in video’s en podcasts.
Als reactie op de snelle veranderingen in het medialandschap zijn veel journalisten op zoek naar nieuwe vaardigheden, verbreding van hun kennis en nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Ook blijken velen op zoek naar aanvullend werk. Ongeveer 43% van de ondervraagden geeft aan bezig te zijn met een bijscholing in de hoop een nieuwe baan te vinden of te kunnen freelancen.
Worldcom Public Relations Group is een internationaal netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, met 132 communicatiebureaus in 49 landen op zes continenten.
Met dit onderzoek wil Worldcom de invloed van COVID-19 op de journalistiek in Europa onderzoeken. Journalisten uit verschillende sectoren en met verschillende achtergronden werden vragen gesteld over de impact van de pandemie op hun werk, de toekomst van de sector en het medialandschap.
De 14 betrokken landen: België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Zuid-Afrika was het enige niet-Europese land in dit onderzoek.
[Fotocredits © Microgen – Adobe Stock]