“Het behoud van influencer marketing, is de verantwoordelijkheid van zowel influencers als marketeers,” aldus Anni Rahula, een influencer met meer dan 10K volgers en Head of Campagne Succes bij Promoty.
Ik ben actief op instagram, waar ik ‘bits and pieces’ uit mijn dagelijks leven deel met mijn 10K volgers. Ik heb zo’n 55-65 samenwerkingen gedaan in mijn leven, maar ik benader nooit zelf bedrijven, tenzij zij een platform gebruiken waarop marketeers campagnes kunnen plaatsen voor hun zoektocht naar hun superfans. In mijn gewone baan ben ik verantwoordelijk voor het succes van campagnes bij Promoty. We hebben via het platform al meer dan 1.600 verschillende campagnes gehad, en ik heb de meeste daarvan mogen overzien.
Om te beginnen: we weten natuurlijk allemaal dat influencer marketing met verbazingwekkende snelheid aan het groeien is.
Er is geen twijfel mogelijk over het bestaan van de natuurlijke nieuwsgierigheid van de mens over wat er bij ‘de buren’ gebeurd. We leven graag beter dan de persoon naast ons. Daarnaast, willen we psychologisch gezien ergens bij horen, we willen een connectie voelen – verbondenheid en het horen bij een groep is ons instinct om te overleven vanaf het begin der tijd en dit heeft ons bewustzijn niet verlaten. Mensen zijn constant op zoek naar bevestiging en sociale media heeft ons nieuwe kansen hiertoe gegeven. Likes geven vaak het gevoel dat we het goed doen, er goed uit zien of een fantastisch gezin hebben.
92% van de mensen heeft meer vertrouwen in hun vrienden, kennissen of idolen dan in reguliere advertenties. Dit is waarom marketeers zich op sociale media richten, en dit is ongetwijfeld een slimme zet. Misschien heb je wel eens gehoord dat elke één euro die aan influencer marketing wordt uitgegeven, vijf euro oplevert (volgens een studie uit 2019). Dit laat influencer marketing wel heel gemakkelijk klinken: investeer simpelweg wat geld en producten, en resultaten zullen vanzelf volgen. Ik geloof dat dit in het verleden inderdaad zo werkte, maar die tijden zijn over. De huidige situatie is erbarmelijk..
Het is belangrijk om op te merken dat ik geen fan ben van het woord influencers en mijzelf ook nooit zo noem. Dit komt omdat het woord tegenwoordig een sterke connectie heeft met sales. Naar mijn mening is vertrouwen hierin het sleutelwoord – influencers moeten betrouwbaar blijven voor hun volgers en delen waar zij echt van houden en wat zij echt gebruiken. De klassieke betekenis van het woord influencer is langzaam aan het verdwijnen en ik hoop daarmee ook de term. Dit mag van mij vervangen worden door ‘superfan’. Het woord influencer wordt momenteel al als een soort vloek gezien en ik begrijp waarom. Niemand vertrouwt de ‘oude influencer’ nog.
Het aantal volgers is niet meer wat telt. Het gebruiken van een platform om de statistieken en een algemene indruk van influencers te krijgen, ondersteunt marketeers hierin. Om resultaten te boeken, moeten marketeers hun superfans met echte volgers vinden! Influencers (en hun volgers) moeten beseffen wie zij zijn en welke waarden zij uitdragen. Dit geldt natuurlijk ook voor marketeers en bedrijven!
Het is een 50-50 verdeling tussen influencers en marketeers om influencer marketing te creëren (en ik zeg hier niet ‘opnieuw goed te krijgen’! Ik geloof dat de creatie van succesvolle influencer marketing een gezamenlijke inspanning vereist)die bruikbaarder en wederzijds voordelig is. Het wordt steeds belangrijker om lange termijn samenwerkingen aan te gaan. Deze scheppen namelijk authenticiteit, en resulteren daardoor in meer geloofwaardige content en betere reclame voor marketeers. Om dit te realiseren moet er een duidelijke strategie zijn – een strategie die aangepast en veranderd kan worden waar dit nodig is.
Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen, meen ik te kunnen stellen dat lange termijn samenwerkingen het meest voordelig zijn voor zowel mijzelf als voor de marketeers. Aangezien ik consistent ben, streef ik ernaar dat mijn volgers antwoord kunnen geven op de vraag wat mijn favoriete merken zijn. En wanneer zij gevraagd worden wat mijn lievelingseten is, hoop ik dat zij ook daar zonder twijfel antwoord op kunnen geven. Dit is namelijk hoe merken onthouden worden. Wanneer een influencer iets eenmalig deelt, wordt dit vrij gemakkelijk vergeten. Wanneer iets onderdeel is van de lifestyle van een influencer, zal dit altijd te zien blijven. Ik geloof dat een samenwerking tussen een kwaliteits influencer en een fantastisch bedrijf, als een goede relatie is: zij groeien samen, respecteren en ondersteunen elkaar, en brengen het beste in elkaar naar boven!
Influencers die professioneel te werk gaan, die meedenken met het bedrijf voor de beste oplossingen, die gelijke waarden hebben en zich aan deadlines houden, zijn de influencers die gewaardeerd moeten worden door marketeers. Hetzelfde geldt natuurlijk andersom. Om influencer marketing als succesvol middel in te kunnen zetten, moeten beide partijen zich inspannen. Aanpassingsvermogen is het belangrijkste overlevingsinstinct voor mensen en ik geloof dat wij in staat zijn een positieve groei door te maken.
[Fotocredits – gstockstudio © Adobe Stock]