22.03.2021
Advertising

In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAdvertising

Google komt vandaag naar buiten met alweer de 10e editie van het Ad Safety Report. Dit rapport biedt een overzicht van het werk dat Google verricht om misbruik van de Google advertentieplatforms tegen te gaan. Het bieden van inzicht in de manieren waarop Google schending van het advertentiebeleid voorkomt vormt al geruime tijd een prioriteit voor het bedrijf.

Grootschalige toepassing van beleidsregels

In 2020 werden de beleidsregels van Google en hun toepassing danig op de proef gesteld. Ineens was daar een wereldwijde pandemie. En er werd in diverse landen verkiezingen gehouden. Ondertussen zochten cybercriminelen rustig naar manieren om internetgebruikers te benadelen. Google heeft meer dan 40 beleidsregels voor adverteerders en uitgevers bijgewerkt of toegevoegd. Daarnaast werden circa 3,1 miljard advertenties die beleidsregels schonden geblokkeerd of verwijderd. En nog aan eens 6,4 miljard advertenties werden beperkingen opgelegd.

Voor het eerst deelt Google ook informatie over de beperkingen die ze aan advertenties opleggen. Deze beperkingen vormen een kerncomponent van de beleidsstrategie. Door de beperkingen kan de aanpak aangepast worden aan de geografische regio, de lokale wet- en regelgeving en de certificatieprogramma’s van Google. Dit zorgt ervoor dat goedgekeurde advertenties alleen worden weergegeven in locaties waar ze wenselijk worden geacht, waar ze gereguleerd zijn en waar ze rechtsgeldig zijn. Zo vraagt Google online apotheken om een certificeringsprogramma te volgen. Zodra ze zijn gecertificeerd worden hun advertenties alleen getoond in landen waar de online verkoop van voorgeschreven medicijnen is toegestaan.

Daarnaast investeert Google ook in de technologie voor geautomatiseerde detectie. Hierdoor kan het internet op grote schaal worden gescand op de overeenstemming van uitgevers met het advertentiebeleid. Als gevolg van deze investering en de introductie van diverse nieuwe beleidsregels is de capaciteit voor de toepassing van beleidsregels enorm gegroeid. Zo heeft Google in 2020 advertenties van 1,3 miljard pagina’s van uitgevers verwijderd. In 2019 was dat nog 21 miljoen. Daarnaast is de weergave van advertenties stopgezet op ruim 1,6 miljoen websites van uitgevers die de beleidsregels schonden.

Snel en flexibel omgaan met nieuwe bedreigingen

In januari 2020 steeg het aantal wereldwijde coronabesmettingen. Google heeft daarom het beleid aangepast om te voorkomen dat de prijzen voor veel gezochte en schaarse producten zoals handontsmettingsmiddel, mondkapjes en tissues werd opgedreven. Een ander doel was het weren van advertenties voor nepkuren. Naarmate er meer over het coronavirus bekend werd en gezondheidsorganisaties met nieuwe adviezen kwamen, werd de strategie voor de toepassing van beleidsregels aangepast. Medische leveranciers, gezondheidsorganisaties, gemeenten en vertrouwde bedrijven kregen toestemming om belangrijk nieuws en informatie van betrouwbare bronnen over de coronacrisis te publiceren.

Ondertussen bleef Google zich inspannen om opportunistisch advertentiemisbruik tegen te gaan. Op een gegeven moment begonnen er allerhande valse beweringen en samenzweringstheorieën rond de oorsprong en verspreiding van het coronavirus de ronde te doen. Google introduceerde daarom een nieuw beleid voor het weren van advertenties en content van uitgevers rond het coronavirus en andere wereldwijde gezondheidscrises die botsen met de algemeen geaccepteerde wetenschappelijke inzichten. In 2020 blokkeerde Google ruim 99 miljoen coronagerelateerde advertenties die betrekking hadden op wondergeneesmiddelen, schaarse medische mondkapjes en nepvaccins.

Nieuwe vormen van fraude en oplichting bestrijden

Wanneer er zich ingrijpende gebeurtenissen zoals de coronacrisis voordoen, gaan mensen met kwade bedoelingen vaak op zoek naar manieren om misbruik te maken van internetgebruikers. Vorig jaar ontstond er een piek in opportunistische advertenties en frauduleus gedrag. Steeds vaker maken mensen met kwaadaardige bedoelingen gebruik van cloaking (verhulling) om niet-bestaande bedrijven te promoten of om advertenties voor telefonische oplichtingstrucs te plaatsen. Deze bedrijven hebben als doel om te ontsnappen aan de detectie van Google en nietsvermoedende consumenten weg te lokken bij het platform om ze vervolgens op te lichten.

In 2020 heeft Google diverse nieuwe maatregelen geïntroduceerd om dit te voorkomen, zoals verificatie van de identiteit en bedrijfsvoering van adverteerders. Het aantal accounts van adverteerders dat werd gedeactiveerd als gevolg van schending van beleidsregels steeg in 2020 met 70% van 1 miljoen tot ruim 1,7 miljoen. Daarnaast werden nog eens 867 miljoen advertenties geblokkeerd of verwijderd vanwege pogingen om de detectiesystemen van Google te omzeilen. Nog eens 101 miljoen advertenties werden verwijderd vanwege schending van beleidsregels voor valse beweringen. Het totaal komt daarmee uit op 968 miljoen verwijderde advertenties.

Gebruikers veilig houden tijdens verkiezingen

Tijdens verkiezingen helpen advertenties stemgerechtigden aan gezaghebbende informatie over de kandidaten en het stemproces. De afgelopen jaren introduceerde Google al strenge beleidsregels ten aanzien van wie er advertenties rond verkiezingen op het platform mogen aanbieden en hoe zij hun advertenties op doelgroepen mogen afstemmen. Er werd daarbij intensief samengewerkt met internationale beleidsteams om misbruik van het platform tegen te gaan. Het verificatie programma werd op wereldwijde schaal uitgebreid. In 2020 werden ruim 5.400 extra adverteerders die zich op de verkiezingen richtten geverifieerd.

Sinds een aantal jaren biedt Google inzicht in politieke advertenties op Google, Youtube en partnersites met een transparantierapport waarin je per politieke advertentie onder meer makkelijk kunt terugvinden wat er in de advertentie stond, hoeveel geld er is uitgegeven en op welke manier mensen hiervoor zijn getarget.

Haatzaaien en oproepen tot geweld tegengaan

Vorig jaar speelden nieuwsuitgevers een cruciale rol bij het informeren, voorbereiden en veilig houden van mensen. Google heeft hun informatie ondersteund met digitale advertenties en tools om adverteerders en uitgevers met elkaar in contact te brengen. Google heeft beleidsregels opgesteld voor de bescherming van zowel bedrijven als gebruikers.

In 2017 ontwikkelde Google technieken voor het beoordelen van websites op paginaniveau, zoals het analyseren van opmerkingen die bezoekers achterlaten. Aan de ene kant wil Google hiermee uitgevers in staat te stellen om hun overkoepelende website te blijven exploiteren, aan de andere kant wil Google adverteerders beschermen tegen negatieve plaatsingen door schending van beleidsregels een halt toe te roepen.

Geautomatiseerde technologie bleek van cruciaal belang in een jaar waarin online haatzaaien en oproepen tot geweld schering en inslag waren. Deze investering hielp te voorkomen dat mensen pogingen deden om munt te slaan uit dit soort schadelijke internet content. Google heeft actie ondernomen op bijna 168 miljoen pagina’s in het kader van het beleid tegen gevaarlijke en denigrerende inhoud.

[Fotocredits – diy13 © Adobe Stock]

Share this post