Er is dit jaar in de esports-business veel veranderd. Hoewel er nog steeds grote arena’s worden gebouwd over de hele wereld, hebben we tegelijkertijd geen mogelijkheden om ze te gebruiken voor het grote publiek waarvoor ze zijn gebouwd. Er zijn tegelijkertijd heel veel dingen nog hetzelfde in esports: online gamen tegen anderen en zo goed mogelijk presteren. Om daarbij te helpen heeft Razer niet alleen veel producten gemaakt voor esporters en fanatieke gamers, maar ook sponsort het wereldberoemde teams. We interviewden Yann Salsedo, hoofd esports bij Razer, over hoe hij te werk gaat.
Het doel van Yann is om samen met esports-atleten te zorgen voor goede muizen, toetsenborden en andere tools voor de toekomst. “Je kunt het vergelijken met de formule 1: er zijn grote events en daar heb je de beste gear voor nodig. We sponsoren niet alleen teams die ons bijvoorbeeld feedback kunnen geven over onze producten, maar ook toernooien. We zijn al betrokken bij esports vanaf het begin, toen het nog cybersports werd genoemd.”
Razer kan niet alle teams sponsoren, daarin worden keuzes gemaakt. “Soms zoeken we specifiek naar teams in een bepaalde regio, of zoeken we naar teams die in verschillende games actief zijn. Tegelijkertijd sponsoren we ook kleinere teams die in hun veld het beste zijn. Star Craft is een game die bijvoorbeeld qua esports erg populair is, dus we respecteren het publiek en sponsoren teams in die game. De teams zijn belangrijk voor het ecosysteem, het zou niet goed zijn als we alleen toernooien zouden sponsoren.”
Bovendien moet Razer ook op andere plekken kijken dan alleen in de PC-branche. “Esports is zeker niet alleen een PC-ding: mobile esports zijn bijvoorbeeld heel populair tegenwoordig met PUBG bijvoorbeeld. Het is daarin niet moeilijk om teams te vinden, maar het is wel een uitdaging om teams te vinden die dezelfde waarden hebben als wij. Gelukkig hebben we een stevig netwerk waaruit we kunnen putten en houden we bovendien de rankings in de gaten.”
In de EMEA-regio heeft Razer zo’n 120 spelers gesponsord. Waar de meeste sponsoren vooral geld betalen voor hun merkje op de kleding, maakt Razer ook daadwerkelijk gebruik van het expertise van de gamers die ze sponsoren. “We maken producten dus we zijn juist heel betrokken bij de spelers om samen te werken en onze producten nog beter af te stellen op wat zij nodig hebben en wensen. We zien ze dan ook niet zozeer als sponsorcontracten, maar als partners. Zij merken uiteindelijk elk detail op in de vorm, de accuraatheid, de zwaarte, enzovoort. Zij maken meer dan acht uur per dag gebruik van onze producten, dus ze kennen ze door en door en kunnen dus heel waardevolle feedback geven.”
Door het coronavirus ziet Yann wel wat veranderen in de industrie. “Toernooien gingen van offline naar online en dat zal naar verwachting zo blijven als de pandemie voorbij is. Teams veranderen ook hun traditionele structuur naar een wat meer lifestyle-georiënteerde focus. Teams zijn bijvoorbeeld meer met social media en Twitch bezig. Wij zijn ook meer met lifestyle bezig, zo werken we met influencers en zijn we ook meer bezig met lifestyle-producten. Tegelijkertijd willen we in de toekomst van esports meer investeren in sponsorschappen met teams en events, vooral in League of Legends bijvoorbeeld. We zijn dan ook heel blij dat we deze zomer een Razer Middle East-toernooi organiseren in Dubai.”