Fake news en social media, het blijft een ding. En iets waar we mee moeten leren leven. Het aanpakken van nepnieuws blijkt toch een behoorlijk lastige materie voor de grote techbedrijven. Want ten eerste moet je neppe berichten snel en slim kunnen kwalificeren en vervolgens aanpakken. En wie bepaalt welk nieuws echt is en wat als nep gemarkeerd mag worden? Kortom: het is niet bepaald zwart-wit. Er wordt dagelijks enorm veel fake informatie verspreid en dan hebben we het nog niet eens over de stortvloed aan meningen en het wantrouwen dat groeit ten opzichte van de overheid en media.
Twitter wordt dagelijks overspoeld door nepnieuws. Verspreiding ervan blijkt lastig te voorkomen, want er glipt veel nieuws tussendoor. Gelukkig kun je als gebruiker fake berichten en accounts rapporteren, maar daarmee voorkom je niet dat nieuws soms al door duizenden mensen is gelezen en gedeeld. In de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen voerde het platform een wijziging door aan de retweet-knop.
Gebruikers die een bericht wilden delen kregen eerst een melding met tekstvak te zien. Die was bedoeld om commentaar aan de Tweet toe te voegen. En mensen op die manier na te laten denken voordat ze iets op het platform deelden. Het bleek echter weinig effect te hebben in de aanpak van nepnieuws. Dat maakte het bedrijf bekend in, hoe kan het ook anders, een serie tweets.
Facebook gaat actief berichten verwijderen die nepnieuws bevatten over vaccins. Dit werd eerder gemeld door de New York Times. Het platform treedt op tere informatie over vaccins en vaccineren die door experts is ontkracht. Ze gaan zelfs nog een stap verder, want ook gebruikers die in aanraking zijn geweest met dergelijke informatie krijgen hierover bericht. “We zorgen er nog steeds voor dat mensen betrouwbaar en informatief nieuws op Facebook te zien krijgen, vooral tijdens grote nieuwscycli en over belangrijke mondiale onderwerpen zoals verkiezingen, Covid-19 en klimaatverandering”, aldus een woordvoerder in de verklaring.
Voor sociale media is het allemaal behoorlijk lastig. Nu we net de presidentsverkiezingen achter de rug hebben, ligt nu de focus op vaccins. Influencers die graag een ander geluid laten horen en/of het niet eens zijn met het overheidsbeleid, worden steeds creatiever. Dat moet ook wel als ze willen voorkomen dat hun berichten door de platforms worden gemarkeerd als nepnieuws of zelfs actief verwijderd. Een woord als ‘vaccin’ laat alarmbellen rinkelen, dus wordt het woord bijvoorbeeld geschreven als ‘vakzin’. Zo blijft het (op dit moment) mogelijk om berichten te plaatsen die een tegengeluid laten horen.
Wat je er ook allemaal van vindt, blijf altijd alert op nepnieuws. Een paar weken geleden ging er nog een filmpje rond waarin een 9-jarig meisje nare bijwerkingen zou ervaren van het vaccin tegen corona. Dit bleek echter een oud filmpje te zijn en had helemaal niets met het coronavaccin te maken. Het kwaad was al geschied, want mensen deelden het massaal. Er is geen kant-en-klare oplossing tegen het verspreiden van nepnieuws. Geloof in ieder geval niet zomaar alles wat je leest.