Het is nooit saai in de wereld van social media. Instagram blijft zich continu vernieuwen, TikTok is nog steeds een hit en de echte ‘die hards’ twitteren er dagelijks gewoon nog op los. En nu is er weer een heel nieuw medium: Clubhouse. Niet te verwarren met de muziek. Deze app onderscheidt zich van alle al bestaande platforms omdat het compleet voice-based is. Bovendien kun je het goed privé en zakelijk inzetten, want de onderwerpen waarover gesproken wordt lopen nogal uiteen. In speciale Rooms en Clubs kun je luisteren naar gesprekken die gevoerd worden en er zelf aan deelnemen. Soms zijn dat open gesprekken waarbij iedereen welkom is, maar er zijn ook privé chats voor afgeschermde groepen. Het is en beetje alsof je luistert naar een podcast of op een netwerkbijeenkomst staat.
Omdat de app zich compleet richt op audio, is het alleen al daarom uniek. En dat is ook de reden waarom wij verwachten dat in ieder geval veel mensen nieuwsgierig worden naar het nieuwste social media platform. Op Amerikaanse sites wordt Clubhouse al vergeleken met Twitter, alleen dan met voice. Zoals we je al vertelden zijn sommige Clubs zijn openbaar en anderen privé. In het laatste geval moet de beheerder je toelaten. Vanaf dat moment kun je deelnemen aan het gesprek of gewoon lekker als toeschouwer luisteren naar wat er wordt gezegd. Op dit moment kun je je alleen als iPhone-gebruiker aanmelden voor Clubhouse, omdat de app nog niet in de Google Play Store wordt aangeboden. En je kunt er nu alleen nog op uitnodiging gebruik van maken. De eerste gebruikers van de app zijn razend enthousiast, dus dat belooft veel goeds!
Reken maar dat er binnenkort ook influencers op Clubhouse te vinden zijn. Op dit moment vind je bijvoorbeeld al Oprah, Kevin Hart, Drake, Jared Leto, Chris Rock en Ashton Kutcher op het platform. Altijd al willen praten met je idolen? Misschien lukt het je wel om in een chat met hen terecht te komen. Omdat je er alleen op uitnodiging in kunt komen voelt het een beetje alsof je op een VIP-lijst staat. Dat exclusieve gevoel wilde de makers de app ook meegeven en is natuurlijk heel slim en meteen de reden waarom je er veel beroemdheden vindt.
Goed om te weten: de gesprekken die plaatsvinden op Clubhouse zijn live beschikbaar en niet terug te luisteren, ook opnemen is niet mogelijk. Zo wil het platform een veilige omgeving bieden waarin iedereen vrijuit kan praten. Clubhouse is nog geen jaar geleden live gegaan en na een aanloopperiode zijn er inmiddels wereldwijd al meer dan een half miljoen gebruikers. Dat aantal gaat nu heel snel oplopen.
De app is bedacht en ontwikkeld door Paul Davison en Rohan Seth. En ondanks dat de app in mei 2020 slechts 1500 gebruikers had, werd de waarde ervan toen al geschat op $ 100 miljoen. Dit is de nieuwe sociale media waar je in 2021 op wil zitten. En heeft momenteel de enige clubs die je ook echt kunt bezoeken. Kun je niet wachten om de app te verkeken? Zorg even dat je een uitnodiging krijgt zodat je een van die early adapters bent en autoriteit kan claimen. Als je ondernemer bent is dit bovendien heel interessant. Wie weet word je zelf wel een bekende Clubhouse-influencer.