LinkedIn is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het is veruit het grootste zakelijke netwerk van Nederland. En meer gebruikers betekent ook dat er veel meer berichten worden geplaatst. Dan valt jouw bericht helaas minder snel op en moet je meer moeite moet doen om te ‘scoren’. Maar hoe doe je dat en op welke manier gebruik je het algoritme van LinkedIn in je voordeel? Wij geven een korte uitleg!
Berichten op social media doen het goed als veel mensen ze zien. Maar wie krijgt een post onder ogen? En hoe zorg je ervoor dat je het bereik kunt vergroten? Dat is nog best lastig, want social media is continu in beweging. Wat vorig jaar goed werkte kan vandaag zinloos zijn. Hoeveel mensen je bericht op LinkedIn zien is, net als op andere social media, mede afhankelijk van het algoritme.
Het algoritme is een slimme formule die bepaalt wat jij in je tijdlijn ziet en wat anderen van jou te zien krijgen. Je krijgt niet alle updates te zien, want dat zijn er te veel. Daarom maakt het algoritme een selectie van berichten die voor jou waarschijnlijk interessant zijn. Sociale media doen altijd vaag over hoe het algoritme precies werkt, maar er zijn experts die zelf hebben ontdekt wat er scoort. Dat kan morgen weer anders zijn, maar een aantal dingen blijven werken.
Zodra je een nieuwe update plaatst op LinkedIn, bekijkt het algoritme wat voor post het is. Tekst, een afbeelding, video, link of combinatie hiervan? Daarna krijgt het een label: ‘spam’, ‘lage kwaliteit’ of ‘goedgekeurd’. Je bericht moet in die laatste categorie vallen om goed te kunnen scoren en in zoveel mogelijk newsfeeds te verschijnen. Hoe sneller en vaker je bericht wordt geliket en gedeeld, hoe relevanter het wordt gezien. Op die manier verschijnt het op meer newsfeeds en vergoot het bereik van je bericht.