Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichtelijker om jouw website data te analyseren. We vertellen je er hier alles over!
Met Google Search Console kun je als eigenaar of beheerder van een website de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google controleren en bijhouden. Het is een gratis dienst. Search Console kan naast zoekopmaak, zoekverkeer en Google-index tevens ook diverse problemen met jouw website helpen oplossen. Je ontvangt meldingen bij spam, Google indexering en meer.
Een belangrijk onderdeel binnen Search Console zijn de prestatierapporten. Zo kun je nog beter begrijpen hoe mensen jouw website op Google vinden en hoe Google je website indexeert. Deze week zijn er 2 verbeteringen binnen deze tool geïntroduceerd: filters voor reguliere expressies (ook wel regular expression en afgekort regex genoemd) en er is een vernieuwde vergelijkingsmodus.
Je kon binnen de prestatierapporten al filters gebruiken om gegevens te segmenteren. Zoekopdrachten en pagina-URL’s werden gefilterd via 3 verschillende patronen:
Tot deze week ondersteunde Search Console geen complexere patronen, zoals een zoekopdracht met optionele tekenreeksen. Nu is er een nieuwe manier om gegevens te filteren: namelijk met regex. Dit zorgt ervoor dat je veel complexere filters kunt toepassen en dus ook beter in kunt spelen op de vragen van jouw (potentiële) klanten.
Neem bijvoorbeeld dat je bedrijf ‘Cats and Dogs’ heet, maar soms ook wordt afgekort als ‘Cats & Dogs’ of zelfs ‘c & d’. Je kunt dan een regex-filter gebruiken om alle merk gerelateerde zoekopdrachten vast te leggen door ze te definiëren:
Cats and Dogs – Cats & Dogs – c & d
Wil je het nieuwe regex-filter in gebruik nemen? Dan maak je een paginafilter, je doorloopt het vervolgkeuzemenu en daarna selecteer je Aangepast.
De vergelijkingsmodus binnen Search Console was al te gebruiken om vergelijkingsvragen te kunnen beantwoorden. Als er toen meer dan één statistiek was geselecteerd, bevatte de tabel geen vergelijking kolom. Nu is dit wel het geval. Ook is het gemakkelijker gemaakt om resultaten naast elkaar te bekijken. Ook ondersteunt de vergelijkingsmodus het regex-filter voor zoekopdrachten en pagina’s.
Met deze nieuwe handige functies zijn er nog meer vergelijkingen te maken en is er nog meer waardevolle data uit te lezen. Heb je hulp nodig bij het optuigen of analyseren van jouw Google Search Console statistieken? Neem dan eens contact op met Red Banana! Als partner van DutchCowboys houden wij ons bezig met webdesign, content marketing en social media (advertising).
Bron: Google Search Central blog