Je hebt het vast al wel voorbij zien komen op verschillende marketingblogs of in Facebook Advertentie beheer. De nieuwste privacy update van Apple’s iOS heeft grote gevolgen voor jouw Facebook advertenties. Je leest van alles: ruzies tussen Apple en Facebook, MKB-bedrijven in de problemen en andere niet te voorziene omstandigheden. Allemaal leuk en aardig, maar je wilt gewoon concreet, kort en krachtig weten wat de impact is van iOS 14 op Facebook advertenties en waar je als Facebook marketeer rekening mee moet houden.
iOS 14 is de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple. Bijna alle modellen iPhones nieuwer dan de 6e generatie (Iphone 6) zijn geschikt voor een update naar iOS 14. Dat zijn dus heel wat gebruikers. Sinds de laatste update worden al deze gebruikers door Apple in bescherming genomen met betrekking tot privacy. Apple verplicht app ontwikkelaars namelijk om toestemming te vragen voordat gegevens gedeeld mogen worden met derden. Hierdoor wordt het voor adverteerders, waaronder Facebook, een stuk moeilijker om te adverteren in het zogeheten Audience Network, het netwerk van externe apps die gegevens delen met Facebook. Deze verandering zal volgens Facebook naar verwachting begin 2021 volledig geintroduceerd zijn.
Door de update en het nieuwe AppTrackingTransparency-framework van Apple mogen deze gegevens niet zomaar worden uitgewisseld, waardoor je advertenties op deze plaatsingen minder goed kunt personaliseren en optimaliseren en gegevens en resultaten minder goed kunt doormeten. Facebook zal dus minder omzet halen uit deze advertenties, omdat ze de meeste gebruikers niet kunnen identificeren.
Naast Facebook adverteerders zijn vooral applicatieontwikkelaars de dupe. Zij zullen zien dat er steeds minder omzet uit advertenties wordt gegenereerd. Daarnaast kan het zelfs nadelig uitpakken voor gebruikers. Doordat adverteerders geen gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien, gaan app ontwikkelaars mogelijk andere verdienmodellen inzetten om de app draaiende te houden, zoals apps betaald maken in plaats van gratis beschikbaar stellen.
De vraag waar het vooral om draait voor jou als Facebook marketeer: wat zijn de gevolgen voor mijn advertenties? Het antwoord daarop verschilt per adverteerder, maar over het algemeen lijkt de schade voorlopig mee te vallen. De klappen vallen vooral in de hoek van ads die getoond worden in het Audience Network. De meeste Facebook marketeers richten zich vooral op Facebook en Instagram zelf. Als je toch al weinig tot geen gebruik maakt van het Audience Network kun je dus opgelucht ademhalen.
Wel moet je er als Facebook adverteerder rekening mee houden dat Facebook door de komst van iOS 14 minder conversiegebeurtenissen kan bijhouden en meten. Dit zijn de zogeheten trackingevents, zoals Page View, Add to Card, Leads en Purchase. Je wordt als adverteerder op Facebook gelimiteerd tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen.
Adverteer je voor app ontwikkelaars? Dan moet je wel echt rekening houden met een flinke impact op je Facebook advertenties. Als jouw campagnedoelstelling namelijk ‘App installaties’ is, zul je de nadelige gevolgen snel ervaren. Denk aan het moeilijk optimaliseren van advertenties, zoals targeting, of specificeren van demografische gegevens in advertentie rapportages. Ook worden real-time rapportages moeilijker te realiseren, omdat door de nieuwe regels een vertraging kan oplopen tot 3 dagen.
Naar aanleiding van de wijzigingen in iOS 14 geeft Facebook in haar eigen hulpcentrum voor bedrijven enkele tips aan adverteerders om gebruikers van iOS 14 apparaten zo goed mogelijk te bereiken. Allereerst is het belangrijk om de Facebook-pixel op het domein juist te installeren. Op deze manier kun je gegevens zo goed mogelijk traceren.
1. Optimaliseer advertentiesets in verband met beperking van conversiegebeurtenissen.
Zoals aangegeven ben je straks beperkt tot een maximum van 8 conversiegebeurtenissen per domein. Dit is voor de gemiddelde adverteerder genoeg. Toch is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Advertentiesets die worden weergegeven voor een conversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden namelijk gepauzeerd, zodra Facebook de App Tracking Transparency-structuur van Apple implementeert.
2. Bepaal de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf
Facebook geeft aan zelf eerst conversiegebeurtenissen te configureren waarvan zij denken dat ze het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Alle andere events zullen inactief worden gemaakt voor zowel optimalisatie als rapportage. In Gebeurtenisbeheer, waar je jouw pixel en events terugvindt, kun je de conversiegebeurtenissen aanpassen. Er wordt aangeraden zelf ook 8 conversiegebeurtenissen te identificeren die voor jou het meest belangrijk zijn.
3. Verifieer je domein
Als je dit nog niet hebt gedaan is het verifiëren van je domein sowieso een goed idee. Je hebt hierdoor namelijk meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties. In dit geval is het ook belangrijk om je domein te verifiëren als je meer controle wilt hebben over welke conversiegebeurtenissen in aanmerking komen voor je domein.
Trends en updates op het gebied van Facebook adverteren, ontwikkelen zich razendsnel. Vooral met betrekking tot tracking en privacy zie je vaak door de bomen het bos niet meer en haak je al af bij de eerstvolgende nieuwe update. Kun jij wel wat hulp gebruiken met jouw Facebook marketing? De Facebook Advertising specialistenvan onze online partner Red Banana helpen jou graag verder. Van het optimaliseren van conversiegebeurtenissen tot het uitzetten van complete Facebook campagnes.