04.12.2020
Tech in Asia

Thaise tech startups komen tot leven te midden van Covid-19

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

In tegenstelling tot Singapore en Indonesië beschikt Thailand niet over een unicorn, oftewel een tech startup met een waarde van meer dan $1 miljard. Gek genoeg vormt Covid-19 wellicht de katalysator die Thailand nodig heeft om de achterstand op andere Aziatische naties in te lopen en een unicorn te produceren.

Singapore

Singapore heeft natuurlijk Grab als groot succesverhaal, in de beginfase een transport app vergelijkbaar met het Amerikaanse Uber, feitelijk opgericht door twee Maleisiërs (beide afgestudeerd aan Harvard) die de dienst in 2012 lanceerden als MyTeksi in Kuala Lumpur.

Tussen 2014 en 2020 haalde Grab $ 5,5 miljard op bij de meest uiteenlopende partijen zoals Softbank,Toyota en China Investment Corp. Het werd een van ’s werelds meest liquide unicorns.

Indonesië

Indonesië heeft GoJek, een andere transport app vergelijkbaar met Grab en Uber, maar meer gefocust op motorfietsen. In juni van dit jaar incasseerde GoJek meer dan $ 3 miljard aan kapitaal van onder andere Amerikaanse technologiegiganten Facebook en PayPal en de Indonesische conglomeraten Djarum en Astra.

Zowel Grab als GoJek worden gezien als pioniers in Thailand. Grab betrad de Thaise markt in 2018, na de acquisitie van Uber’s Zuidoost-Aziatische bedrijfsactiviteiten. GoJek kwam vorig jaar Thailand binnen in de vorm van een joint venture met de Thaise tech startup Get. FoodPanda, misschien wel de eerste startup voor voedselbezorging in de regio, is sinds 2012 actief in Thailand.

Thailand

Vooralsnog geen echte Thaise unicorn dus, maar er zijn wel een handjevol startups die het prima doen. De top drie Thaise startups laten stabiele groei zien, waarbij winstgevendheid en een bedrijfsmodel gebaseerd op gezond verstand de boventoon vormt. Voor investeerders vormen zij daarom een aantrekkelijk investeringsoptie te midden van een financiële crisis.

aCommerce hoopt Thailand’s eerste unicorn te worden. Zij helpen merken hun producten te slijten middels een gevarieerde aanbod aan logistieke- en verkooptools, voornamelijk in Thailand met plannen om uit te breiden naar snelgroeiende ASEAN-markten zoals Indonesië en de Filippijnen.

Hoewel ze in 2020 geen financieringsrondes hadden, hebben Eko Labs of Amity, zoals hun nieuw gevormde moederbedrijf wordt genoemd, een “achtcijferige” acquisitie gedaan van een andere Thaise startup, AI en machine learning-bedrijf ConvoLab, dat al 1 miljard baht heeft binnengehaald in financiering.

Het platform van Eko heeft 700.000 betaalde abonnementen, 5 miljoen actieve gebruikers en een “achtcijferige” omzet.

SYNQA is een Thaise startup die eerst Thailand wil veroveren om vervolgens uit te breiden naar de rest van Azië. Het bedrijf werkt samen met grote Thaise concerns zoals King Power, Minor International en True Group om online betalingen te verwerken. Daarnaast wordt er samengewerkt met Toyota, die het bedrijf helpt bij het opzetten van zijn eigen fintech-operatie.

SYNQA’s financieringsronde van $ 80 miljoen was de hoogste in Thailand tot nu toe onder tech startups.

Afgezien van flinke belastingen voor oprichters en vroege aandeelhouders, loopt Thailand ook achter als het gaat om aandelenopties voor werknemers. De huidige wetten staan het simpelweg niet toe. Dat maakt het moeilijk voor Thaise startups om toptalent aan te trekken.

Terwijl de drie top startups in Thailand de vruchten plukken van een volledig opnieuw geordende economie, zullen veel kleinere startups het nóg moeilijker krijgen om kapitaal aan te trekken. Zelfs hun solvabiliteit lijkt een risico tijdens de huidige economische crisis. Analisten denken dat uiteindelijk meer dan 40% van alle Thaise startups failliet zal gaan.

[Fotocredits © Peera – Adobe Stock]

Share this post