07.01.2021
Tech in Asia

Snap en Google overwegen investering in India’s ShareChat

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

ShareChat, een Indiaas sociaal netwerk dat deels eigendom van Twitter is, krijgt mogelijk binnenkort de steun van nog twee Amerikaanse bedrijven, namelijk Google en Snap.

Meer investeerders

Volgens TechCrunch onderhandelt de in Bangalore gevestigde startup niet alleen met Google en Snap, maar ook met bestaande investeerders, waaronder Twitter.

De nieuwe financieringsronde – een Series E – zal naar verwachting meer dan $ 200 miljoen opleveren, waarbij Google alleen al meer dan $ 100 miljoen inlegt. De financieringsronde waardeert ShareChat op meer dan $ 1 miljard.

ShareChat is beschikbaar in 15 Indiase talen en kent een grote populariteit in kleine Indiase steden en dorpen. Twitter en Snap worstelen daarentegen om gebruikers te werven op het platteland. Zowel Twitter als Snapchat hebben ongeveer 50 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in India.

Google en Snap

Als de deal doorgaat, zou het voor het eerst zijn dat Snap, moederbedrijf van Snapchat, in een Indiase onderneming investeert. Google, aan de andere kant, doet al langer zaken in India, de op een na grootste internetmarkt ter wereld. Vorige maand investeerde Google al in DailyHunt en InMobi’s Glance.

Vorig jaar maakte Google bekend dat het van plan is om de komende vijf tot zeven jaar $ 10 miljard te investeren in India. Dagen later investeerde het bedrijf $ 4,5 miljard in de Indiase telecomgigant Jio Platforms.

Advertentiemarkt in India

Google, Facebook, ShareChat, DailyHunt en Glance genereren het grootste deel van hun inkomsten via advertenties. Facebook en Google bezitten momenteel ongeveer 85% van de advertentiemarkt in India. Volgens analisten bij Bank of America zal deze advertentiemarkt in 2024 zo’n $ 10 miljard bedragen.

[Fotocredits – Postmodern Studio © Adobe Stock]

Share this post