08.02.2021
Tech in Asia

Hausse in e-commerce levert Alibaba $ 33,8 miljard aan kwartaalomzet op

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

De Chinese internetgigant Alibaba Group boekte in het laatste kwartaal van 2020 een omzet van 33,8 miljard dollar, 37% meer dan een jaar eerder. Online retail floreert in China en daar plukt Alibaba als grootste speler duidelijk de vruchten van. Alibaba claimt dat het nu 779 miljoen jaarlijks actieve gebruikers heeft en zo’n 902 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op mobiel.

De omzet van Alibaba Cloud bedroeg in dezelfde periode 2,4 miljard dollar, een groei van 50% op jaarbasis. Schaalvoordeel door de explosieve groei van Alibaba Cloud ligt ten grondslag aan de omzetstijging. Alibaba’s activiteiten op het gebied van digitale media leverde in dezelfde periode $ 1,2 miljard op. Entertainment leverde $ 207 miljoen aan inkomsten op.

Het bedrijf haalde $ 11,9 miljard op aan netto-inkomsten, een groei van 56% vergeleken met de $ 7,7 miljard in hetzelfde kwartaal van 2019.

Monopoly

De aankondigingen kwamen kort nadat Chinese toezichthouders een onderzoek zijn begonnen naar vermeende monopolistische praktijken door Alibaba. De IPO van Alibaba’s fintech-groep Ant Group werd al eerder opgeschort vanwege kwesties omtrent regelgeving.

Met betrekking tot het vermeende monopolie zei Alibaba dat het een “taskforce” heeft opgericht met daarin de hoofden van alle relevante bedrijfseenheden. Zij gaan intern onderzoek doen.

Als reactie op de opgeschorte IPO meldt Ant Group dat het bezig is met het ontwikkelen van een rectificatieplan. Dat plan zal later worden aangeboden aan de dienstdoende regelgevers.

De zakelijke vooruitzichten en IPO-plannen van Ant Group zijn om die momenteel onderhevig aan aanzienlijke onzekerheden. Een volledige en eerlijke inschatting van de impact van deze onzekerheden kon het bedrijf naar eigen zeggen niet geven.

Share this post