Veel mensen die normaliter dol zijn op Skyradio, mijden de zender al maanden. Sky was namelijk extra vroeg begonnen met het draaien van kerstliedjes. In principe is het niet zo dat mensen die geen behoefte aan die muziek hebben een hekel hebben aan kerst, maar het is letterlijk en figuurlijk wel elke keer hetzelfde liedje.
De gemiddelde mens luistert het nummer Last Christmas waarschijnlijk zo’n 1400 keer in zijn leven (deze uitspraak is niet gestoeld op wetenschap). Het roept de vraag op waarom we niet eens wat nieuwe kerstnummers gaan maken en luisteren, maar ook: wat verdienen al die artiesten wel niet aan hun seizoensgebonden hits?
Op de vraag waarom we niet eens wat nieuwe kerstnummers maken, kunnen we kort zijn: dat doen ‘we’ wel. Ariana Grande’s ‘Santa Tell Me’ is regelmatig te horen, al is dat wel een track die alweer uit 2014 dateert. De Jonas Brothers hadden vorig jaar succes met hun ‘Like It’s Christmas’. Het is niet makkelijk om een goed kerstnummer te maken dat volop wordt opgepakt. Vaak wordt het wel geluisterd door de fans, maar het grote publiek bereiken is soms moeilijk door alle classics die we blijkbaar toch elk jaar weer willen horen.
Die classics worden dag in dag uit gespeeld: Driving Home for Christmas, Last Christmas, White Christmas, Merry Christmas Everybody, All I Want For Christmas Is You: die nummers zijn soms elk uur allemaal te horen als de kerstgekte op zijn top is. Erg leuk voor de makers, want ze verdienen elke keer dat het nummer voorbij komt weer een paar cent. Mariah Carey kan met haar verdiensten uit alleen al het Verenigd Koninkrijk een leuk appartement in Amsterdam kopen. Of zo’n 200.000 feeststollen. Ze schijnt er tot nu toe in ieder geval al 50 miljoen mee te hebben verdiend (door de jaren heen, over de hele wereld). Kortom, ze kan er een paar grachtenpanden mee kopen.
Je zou denken dat die royalties vooral komen van radiozenders, omdat die natuurlijk van oudsher al kerstmuziek draaien. Let op: het is 2020, mensen luisteren ook enorm veel Spotify, Tidal, Apple Music en andere streamingdiensten. Wat blijkt? Er wordt toch regelmatig een kerstliedje opgezet.
Hoewel het soms per land uitmaakt welke versie van een kerstnummer populair is, of welke one-day-fly, zijn Wonderful Christmastime van Paul McCartney, All I Want For Christmas Is You van Mariah Carey, Last Christmas van Wham!, White Christmas van Bing Crosby en Merry Christmas Everybody van Slade wereldwijd het meest populair. Slade schijnt er het meest mee te verdienen: 550.000 euro per jaar: alleen al in het Verenigd Koninkrijk. Nu moeten ze dat wel onder de bandleden verdelen, maar het is toch lekker ‘gratis’ geld dat elk jaar maar weer binnenstroomt. Uit één land…
Het is overigens niet zo dat er elk jaar officiële aantallen van worden bijgehouden en naar buiten gebracht: de informatie over royalties is vaak gehuld in wat mysterie. Echter zijn er artiesten geweest die zelf een totaal hebben genoemd. We kunnen zelf ook wel wat berekenen. Kijkend naar alleen Spotify bijvoorbeeld. All I Want For Christmas Is You wordt op Spotify in de Verenigde Staten wel 1 miljoen keer per dag afgeluisterd. De artiest krijgt per stream 0,0032 dollar, dus mevrouw Carey verdient dagelijks 3200 dollar in Amerika: aan Spotify alleen. In totaal schijnt All I Want For Christmas Is You 506.173.888 keer te zijn beluisterd op Spotify. Dat levert een lekker bedrag op voor de blonde diva.
Hieronder zie je wat de meest gestreamde kerstnummer zijn op Spotify:
Kortom, het beste wat je kan overkomen is om een kersthit te maken. Eentje die net zoveel streams aantikt als één van de bovenstaande nummers. Met royalties, ook al is het slechts een fractie van een cent, wordt het dan toch al gauw de most wonderful time of the year.