Apple heeft weer 45 miljoen dollar geïnvesteerd in Corning, de maker van Gorilla Glass. Het is een flink bedrag dat bovendien de geruchten rondom een buigbare iPhone nog harder door de gangen laat gonsten. Wat is Gorilla Glass eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor smartphones?
Apple doet de investering omdat het graag wil zorgen dat Corning groter wordt in de Verenigde Staten en zodat research en development bij het bedrijf wordt doorgezet om nieuwe technologieën te creëren. Zo kunnen apparaten hopelijk nog langer meegaan. Corning werkt veelvuldig samen met Apple: het levert het glas aan voor de iPhone, iPad en Apple Watch. Denk bijvoorbeeld ook aan het Ceramic Shield van iPhone 12, dat volgens Apple sterker is dan welk smartphoneglas dan ook.
Kortom, Gorilla Glass is zeer stevig glas dat wordt gebruikt in vooral smartphones. Er is maar één bedrijf dat Gorilla Glass maakt en dat is Corning. Inmiddels zijn we beland bij de zevende generatie Gorilla Glass, want het bedrijf blijft -mede dankzij royale investeringen van zijn klanten- innoveren. Gorilla Glass is niet alleen sterk, het is ook licht en dun, zodat een smartphone niet in een keer veel zwaarder of lomper wordt.
Het glas kan zo worden gevormd omdat het dankzij een chemisch proces wordt versterkt. Het wordt in een badje met kaliumzout gelegd en er wordt gebruikgemaakt van ionenwisseling om te zorgen dat je telefoonscherm minder snel in duizend stukjes breekt wanneer je je toestel per ongeluk van een zekere hoogte kennis laat maken met een stoeptegel.
Gorilla Glass wordt gemaakt van alkali-aluminosilicaat glas, dat wordt geproduceerd in de Verenigde Staten, Korea en Taiwan. Corning experimenteert al sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw met het sterker maken van glas. Zo kwam het met Chemcor, ‘gespierd’ glas dat onder andere werd gebruikt in vliegtuigen en auto’s.
Omdat Corning ook zo gefocust is op het gewicht van het glas is het bijvoorbeeld ook altijd populair geweest in race-auto’s. Die gaan immers harder als ze lichter zijn. Eerder was het vooral voor de zakelijke markt, maar toen Apple het begon te gebruiken in zijn iPhone werd het echt een consumentenproduct.
De rest is geschiedenis, want inmiddels zijn er miljarden toestellen met dit bijzondere glas. Sterker nog, waarschijnlijk heb je dit artikel ook gelezen door een dun laagje Gorilla Glass.
Beeldbron: AsenaS