Bizar: 56 procent van alle Nederlanders zette in de afgelopen twaalf maanden een video online. Dat hoeft niet per se een YouTube-video te zijn, want dat kan ook een video op Facebook of Instagram zijn. Het lijkt een flink aantal, 56 procent, maar eigenlijk is dat het niet. Wereldwijd ligt dit aantal namelijk op 72 procent.
Het gaat om allerlei soorten video’s, dus of je nu een tutorial voor de rest van de wereld hebt gemaakt van hoe je een badkamer kit, of een video die je met je familie en vriendin wil delen van hoe je high tea’d met alpaca’s: al die video’s tellen als een upload. YouTube schrijft in een rapportage dat het wereldwijd gaat om de cijfers over volwassenen van 18 tot 44 jaar, maar of dat ook zo is in het geval van Nederland, dat is onbekend. Wel bekend is dat het wereldwijde percentage aanzienlijk hoger ligt dan het jaar daarvoor, schrijft Tweakers. Hoeveel hoger, dat is onbekend.
YouTube laat in zijn Culture and Trends-rapport weten dat livestreams erg populair zijn in Nederland, zeker sinds de wereldwijde pandemie. Maar liefst 83 procent van de Nederlanders keek het afgelopen jaar een livestream. Bij zo’n livestream kun je denken aan de stream waarin Apple nieuwe producten aankondigt, maar bijvoorbeeld ook de bekende livestream van de landing van Perseverance op Mars, of de lancering van SpaceX’ Crew Dragon.
Het is sowieso de moeite waard om dat Culture and Trends-rapport te bekijken, want er zitten veel grappige referenties naar popcultuur in, waaronder de Koreaanse a capella-groep die Windows-geluiden nadoet en meer. Ook de man die vorig jaar viral ging toen hij als kat in een videoconferentie verscheen (we moeten er nog steeds om lachen) komt erin voor.
Een andere interessante trend die YouTube heeft opgepikt, dat is dat mensen graag samen iets doen, ook al is dat online. Nu moest dat deels wel door het feit dat je elkaar niet kon zien en binnen moest blijven, maar het blijft een interessante ontwikkeling. In een zogeheten #WithMe-video gaat iemand bijvoorbeeld een lesje zumba doen, klussen of een taart bakken. Je kunt met die persoon meekijken terwijl hij of zij dat doet, zodat je je minder alleen voelt. Ook kun je er natuurlijk voor kiezen om zelf thuis ook mee te doen. Dit soort video’s werd wereldwijd maar liefst 2 miljard keer bekeken in de afgelopen twaalf maanden.
We zijn benieuwd wat er uit de trendrapportage komt over een jaar, want nu we van de overheid weer naar kantoor mogen en door vaccins sowieso de wereld weer opengaat, zal ons YouTube-gedrag ongetwijfeld weer veranderen. Of zouden we het meekijken naar een kokende medemens zo fijn zijn gaan vinden, dat we die er toch inhouden?
Beeldbron: karabulakastan