Google heeft tijdens Google I/O laten zien hoe het multitask unified model (MUM) werkt. MUM is een systeem dat tekst, video’s en afbeeldingen kan begrijpen in 75 talen. Nu zet Google dat in in de strijd tegen corona, namelijk door de namen van coronavaccins te leren.
Het wordt hierdoor makkelijker voor de zoekmachine om te komen met de juiste informatie, omdat hij precies weet welke namen er zoal voor vaccins rondzingen. Hoewel we in Nederland voornamelijk dezelfde namen gebruiken als de Verenigde Staten, zoals Moderna, Pfizer en AstraZeneca, worden er in andere landen heel andere namen gebruikt voor hetzelfde goedje. Om te zorgen dat gebruikers wel de juiste informatie krijgen, maakt kunstmatige intelligentie het verschil.
Je zou denken dat dat helemaal niet zo indrukwekkend is: hoeveel namen kun je voor een vaccin hebben? Toch blijkt dat een groot aantal te zijn. Wereldwijd zijn er honderden verschillende namen voor COVID-19-vaccins. Deze komen echter niet allemaal goed uit de verf wanneer je ze op Google zoekt, of wanneer je bijvoorbeeld zoekt op mrna-vaccins of AZD1222. Het voordeel aan MUM is dat het niet geleerd hoeft te worden om specifiek die taak te verrichten, het kan van zichzelf al bedenken wat en hoe het moet doen.
Hierdoor konden de researcher van Google meer dan 800 (!) verschillende vaccinatienamen kunnen vastleggen in meer dan 50 talen. Dat zou een mens waarschijnlijk weken hebben gekost, maar ook nog een grote kans op fouten. MUM is bovendien een vrij bijzonder systeem: je kunt het zelfs een foto laten zien van een paar schoenen en vragen of je daarmee de Japanse berg Fuji zou kunnen beklimmen.
MUM begrijpt de vraag, geeft aan dat het kan en verwijst je zelfs door naar een website met meer informatie over wandelen op Fuji-san. Zelfs als je aangeeft dat je in de winter wil wandelen op de berg en je je afvraagt hoe je je kunt voorbereiden, dan komt Google’s MUM met suggesties. Het zijn bovendien suggesties die verdergaan dan bijvoorbeeld extra sporten: het houdt ook rekening met het weer en wat je dan het beste kunt inpakken.
Google-ceo Nayak zegt in een blog: “Deze eerste toepassing van MUM heeft geholpen om gebruikers over de hele wereld tijdig van belangrijke informatie te voorzien. We kijken ernaar uit om zoeken in de toekomst gemakkelijker te maken door het gebruik van MUM. Vroege testen hebben aangetoond dat MUM niet alleen bestaande systemen verbetert, maar ook helpt bij het ontwikkelen van nieuwe methoden voor het ophalen van informatie.”
Beeldbron: HeungSoon