De IKEA catalogus van augustus 2020 was de laatste ooit, zowel gedrukt als digitaal. Na 70 jaar sluit IKEA het hoofdstuk af.
In de afgelopen jaren heeft IKEA nieuwe formats en manieren getest om de catalogus te verspreiden. De beslissing om afscheid te nemen van de catalogus gaat hand in hand met de digitale transformatie van IKEA.
Daarmee speelt het bedrijf in op snelle veranderingen in de samenleving, zoals veranderend klantgedrag en mediagebruik. Vorig jaar steeg de online verkoop wereldwijd met 45 procent en werd IKEA.com meer dan vier miljard keer bezocht. Ook verbeterde het bedrijf de digitale diensten en lanceerde het nieuwe apps voor een betere IKEA ervaring.
In 1951 stelde Ingvar Kamprad, oprichter van IKEA, zelf de eerste catalogus samen en distribueerde 285.000 exemplaren. In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en digitale versie. In 2001 lanceerde IKEA voor het eerst in de IKEA geschiedenis e-commerce in Zweden en Denemarken. Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en naar meer dan 50 markten verspreid.
IKEA introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door de Wandelende Catalogus. In de zomer van 2020 werd de laatste gedrukte en digitale IKEA catalogus gedistribueerd. Als eerbetoon aan de catalogus verschijnt in het najaar van 2021 een boek vol met IKEA wooninspiratie en kennis.