Woensdag 17 maart zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Of je nu wilt weten bij welk stembureau je moet zijn of wat het laatste nieuws is, Google en YouTube willen je op een informatieve manier van dienst zijn. Ook geven ze inzicht in politieke advertenties en delen ze informatie over het aanpakken van mogelijke digitale dreigingen, dat laat Google weten.
In aanloop naar de verkiezingen wordt er door Nederlanders via Google en YouTube volop gezocht naar informatie over de verkiezingen, de deelnemende partijen en lijsttrekkers. Op een speciale Google Trends-pagina vind je alle actuele en historische informatie over het zoekgedrag van Nederlanders rondom de verkiezingen, van de meest gezochte partijleider tot veelgestelde vragen rond de verkiezingen.
In aanloop naar de verkiezingen informeren ze kiezers over waar en wanneer gestemd kan worden, onder andere door op onze zoekpagina vanaf enkele dagen voor de verkiezingen een link naar de overheidswebsite elkestemtelt.nl te plaatsen.
Google zegt dat het bij online politieke advertenties belangrijk is om te weten wie de afzender is en waarom je als kiezer een advertentie te zien krijgt. Dit jaar kondigde de Nederlandse regering een nieuwe gedragscode voor online politieke advertenties aan, opgesteld door het International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA). Deze gedragscode is door elf politieke partijen en verschillende online platforms waaronder Google ondertekend. Hiermee beloven ze onder meer om openheid te geven over betalingen voor politieke advertenties en verspreiding van misleidende inhoud tegen te gaan.
Om het democratisch proces te beschermen is het belangrijk om te zorgen dat informatie op het internet veilig is en blijft. Zeker als het om verkiezingsinformatie gaat. Digitale aanvallen kunnen worden gebruikt om gevoelige informatie te stelen en websites onbruikbaar te maken. Google heeft verschillende diensten beschikbaar die hier tegen wapenen, zoals Project Shield of het Programma Geavanceerde Beveiliging. Ook hebben ze alle politieke partijen voorzien van informatie over online veiligheid en tijdens twee bijeenkomsten, georganiseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, hebben zij kennis gedeeld hierover.
YouTube speelt een grote rol in informatievoorziening, ook tijdens de verkiezingen, aldus Google. Nieuwskanalen gebruiken het platform voor livestreaming en on demand-video’s en politieke partijen wenden zich tot YouTube om hun evenementen via livestreams te hosten, zoals congressen en presentaties van politieke kandidaten en verkiezingsprogramma’s.
De afgelopen jaren hebben ze geïnvesteerd in het beleid, de middelen en de producten die nodig zijn om van Google en YouTube betrouwbaardere bronnen voor nieuws en informatie te maken. Dit werk bij YouTube is gericht op een aantal pijlers:
Ze verwijderen video’s die in strijd zijn met de communityrichtlijnen, Ze vergroten de vindbaarheid van betrouwbare nieuwsbronnen, Ze verminderen de verspreiding van schadelijke misinformatie, Ze passen deze benadering ook toe op video’s over de verkiezingen op YouTube.
Ook zetten ze speciale YouTube-features in zoals een Breaking News-sectie op de startpagina van YouTube als er belangrijke nieuwsmomenten zijn en een ‘top nieuws’-sectie als mensen nieuws zoeken waarvoor ze relevante informatie hebben van betrouwbare nieuwsbronnen.
Om zo transparant mogelijk te zijn voegen ze labels toe onder video’s die worden geüpload door overheidsgefinancierde omroepen. Daarnaast werken ze nauw samen met Google’s Threat Analysis Group (TAG) om gecoördineerde beïnvloedingsoperaties vanuit binnen- of buitenland te bestrijden en de verspreiding van schadelijke misinformatie te verminderen.
[foto: Element5 Digital on Unsplash]