De trends in de wereld van UX/UI design blijven constant ontwikkelen en veranderen. Sommige trends komen snel op, maar verdwijnen langzaam weer naar de achtergrond. Andere ontwikkelingen beginnen klein en krijgen het voor elkaar om te blijven bestaan. In ieder geval zorgen de trends ervoor dat de wereld van UX/UI design verandert en aanpast. Daarnaast zien we ook dat mensen bepaalde verwachtingen hebben op het gebied van websites en het gebruik hiervan. Het is daarom belangrijk om trends en ontwikkelingen in de gaten te houden, want daardoor kun je ervoor zorgen dat je boven de menigte uitsteekt.
Tegenwoordig weten veel bezoekers duizenden websites per dag te vinden. En dat is de reden waarom het belangrijk is om te weten hoe je de aandacht van bezoekers kunt vasthouden. Er zijn namelijk genoeg andere platformen en websites online te vinden waar je producten kunt kopen, informatie kunt vinden of diensten kunt afnemen. Een manier om ervoor te zorgen dat mensen blij worden van een website, is het gebruiksvriendelijk maken en aandacht besteden aan design en visuele uiterlijk. Want wat als je als bezoeker de weg kwijt raakt op een website, of je snapt niet wat je moet doen of hoe het werkt? Dan ben je binnen een paar seconden verdwenen. Perfecte gebruiksvriendelijkheid, een goed design en een perfecte ‘flow’ zorgen ervoor dat mensen op jouw website blijven en terug zullen komen.
Wij leggen je alles uit over de nieuwe trends op het gebied van UX/UI design voor websites en webshops in 2021. Zo ben je up-to-date van alle laatste ontwikkelingen en weet je precies hoe je 2021 websites kunt voorzien van de ‘human touch’.
Een van de laatste trends op het gebied van webdesign heeft alles te maken met de ‘dark mode’, ook wel de donkere modus genoemd. Bij grote merken zoals, Instagram, Apple en Android, zie je verschillende opties om thema’s aan te passen in hun producten en diensten. Er zijn verschillende redenen waarom de donkere modus veel terrein wint:
De donkere modus zorgt ervoor dat een website toegankelijk is en ook ‘s avonds, wanneer het donker is, goed uit de verf komt. Ook wanneer de instellingen van een gebruiker op donkere modus staan, ben je goed voorbereid en kun je inspelen op de groeiende vraag naar de ‘dark mode’. De trend voor 2021: Join the dark side!
Wanneer we spreken over user experience- en interface design, is het goed om te beseffen dat de beleving uniek moet zijn. Wat ooit is begonnen in de wereld van gamen, begint steeds verder en sneller te ontwikkelen in wereld van websites en mobiele apps.
Met het gebruik van 3D-elementen kun je de beleving van websites en webshops aantrekkelijker maken, maar ook verrijken. Hierbij kun je ook denken aan de 360° view optie: dit geeft de bezoeker het gevoel van het ervaren en beleven in de ‘echte wereld’. Denk hierbij aan het gebruik van schaduw onder tekst tot aan het inzetten van AR/VR: er zijn veel opties om UX/UI design naar het volgende level te brengen.
Illustraties zijn altijd al aanwezig geweest in de digitale wereld, maar de evolutie die we in de afgelopen jaren hebben gezien op het gebied van illustratie, is indrukwekkend. Het gebruik van deze visuals, als design elementen, helpen om een website de ‘human touch’ te geven. Het trekt onze aandacht en laat een website, product of dienst tot leven komen.
Naast de ‘human touch’ zorgen geanimeerde illustraties ervoor dat een website opvalt en een eigen persoonlijkheid krijgt. Wil je een duidelijk verhaal vertellen? Dan zijn geanimeerde illustraties en animaties een effectieve manier om de aandacht van bezoekers te trekken.
Met het designen en verbeteren van websites zijn we vooral gericht op de optimale beleving. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat een bezoeker zijn doel goed en snel kan bereiken. Maar, we vergeten vaak dat we websites en webshops maken voor de gebruiker, en niet voor onszelf. Wat voor jou logisch is, kan voor een bezoeker van de website onlogisch zijn. Hoe kom je erachter wat wel of niet werkt voor een gebruiker? Testen, testen en nog eens testen.
Het gedrag van gebruikers onderzoeken en analyseren helpt om te ontdekken wat wel of niet werkt. User experience onderzoek, of usability testing, zullen in het aankomende jaar verder ontwikkelen en een belangrijke rol gaan spelen in de wereld van UX/UI design. Want wanneer je in gesprek gaat met je gebruikers of jouw designs gaat testen, zul je nieuwe inzichten krijgen die je verder zullen helpen om jouw website gebruiksvriendelijk te maken. De ‘human touch’ komt ook hier weer terug. In 2021 is het tijd om nog meer te gaan testen en te gaan onderzoeken.
Heb ik geklikt op deze button of niet? Wat heb ik geselecteerd en werkt het nu wel? Herkenbaar? Interface elementen, zoals buttons, kalenders en navigatie, zijn tegenwoordig steeds meer voorzien van micro-animaties. Dit zijn kleine bewegende beelden die de beleving en gebruik van een websites of webshop versterken. Doordat user interfaces voorzien worden van animaties, kom je als gebruiker in een natuurlijke flow terecht.
Deze natuurlijke flow is ook gelijk een belangrijke punt want, UI animatie moet aanwezig zijn maar, het mag niet opvallen. Daarboven staat dat deze micro-animaties functioneel moeten zijn, en daarom ook nuttig. Met deze kleine animaties creëer je een user interface die tot leven komt en sterk tot de verbeelding spreekt, en dat zorgt voor een natuurlijke flow en beleving van een website.
De concurrentie is hoog en bezoekers zijn kieskeurig. Kan jouw bezoeker iets niet vinden en is de gebruikerservaring van jouw website/webshop niet naar wens, dan is het een kleine stap om verder te zoeken bij de concurrent.
Zou je het interface design moeten kunnen laten beïnvloeden door je gebruikers en bezoekers? Jazeker! Neem als voorbeeld Netflix of Bol.com. Bij Netflix is de complete interface en beleving gericht op de gebruiker als persoon. Ook bij Bol.com krijg je persoonlijke aanbevelingen voor producten en is de interface compleet gericht op de persoonlijke beleving.
Niet elk aspect in UX design is persoonlijk te maken, maar je kunt wel aan de voorkant van een website inspelen op gelegenheden, seizoenen, feestdagen en andere bijzondere momenten die grote groepen bezoekers kunnen aanspreken. Stand out of the crowd en maak UX/UI design persoonlijk in 2021.
Tegenwoordig zien we steeds meer bedrijven online hun communicatiestijl aanpassen en veranderen. We zien dat het persoonlijke en ‘casual’ gesprek met de bezoeker steeds meer terrein wint. Een belangrijk onderdeel hiervan is micro copy. Dit is een korte zin, of soms zelfs een enkel woord, wat ervoor zorgt dat gebruikers hun doel kunnen bereiken. Deze korte teksten, op bijvoorbeeld buttons, maken het voor mensen duidelijk waar ze moeten klikken, waar ze zich bevinden of wat ze moeten doen. Het is een belangrijk onderdeel van een succesvolle conversie en neemt mensen bij de hand in de flow van de website.
De juiste copy, in combinatie met buttons, navigatie en andere UX elementen, zorgt ervoor dat de complete gebruikerservaring nog succesvoller zal zijn. Vergeet in 2021 micro copy niet, want met kleine woorden maak je groot succes!
Onze smartphones zijn veel meer dan alleen maar een telefoon. Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon als belangrijkste apparaat om informatie te zoeken, producten te kopen en om toegang te krijgen tot het internet. De mobiele telefoon is een onderdeel van wie je bent en wat je doet.
Omdat we allemaal massaal onze smartphones gebruiken is een website en webshop voor desktop alleen niet meer voldoende. Mobile-first betekent ook echt: mobiel op de eerste plek! UX/UI design moet volledig gebaseerd op responsive design, wat betekent dat ook op onze smartphones websites goed moeten functioneren. Eigenlijk is mobile first geen optie meer, maar is het een must in 2021!
De toekomst voorspellen blijft altijd tricky en staren in een glazen bol. We zien dat veel trends snel opkomen, maar ook langzaam weer naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Andere ontwikkelingen op het gebied van UX/UI design beginnen klein, maar groeien elke dag sneller, groter en hebben invloed op onze keuzes wat betreft het designs voor websites en webshops.
Het belangrijkste is dat je de eindgebruiker altijd centraal moet zetten tijdens het het proces van designen, oplossingen bedenken voor problemen en wanneer je een website gaat verbeteren of optimaliseren. Keep it simple, less is more! Gebruik de nieuwste ontwikkelingen en trends die passen bij jouw bezoekers, zo ben je klaar voor dit nieuwe jaar.
Red Banana is onze online partner en zijn expert op het gebied van online marketing, websites en webshops. Wil je meer weten over UX/UI design en hoe jij dit nog beter kan inzetten? Neem dan vrijblijvend contact op! Red Banana helpt je met het verbeteren van jouw online succes.