16.03.2022
Automotive

Tripje Barcelona met een BMW 420i Gran Coupé

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Lange afstanden rijden, in 2022 gaat dan de discussie vooral hoe dat gaat met een elektrische auto. Barcelona is een van de locaties die vaak als bestemming wordt genomen. Hoe vaak en waar moet je, kun je, of wil je onderweg laden. Hartstikke boeiend, zelfs complex in sommige gevallen, maar er is nog een andere optie. Traditioneel met een benzine uitvoering (of diesel, al worden die wat zeldzamer) ook als is de prijs per liter op dit moment wel een dingetje, zeker op de autoroute. Een tripje naar Spanje in een nieuwe BMW.

Grand comfort

Hoe comfortabel is het als je zo’n tripje van pakweg 1.500 km maakt met een BMW 420i Gran Coupé (M Sport). Geen laadstress, geen gezanik over range en is er een laadpaal vrij? Ook geen gedoe met je rechtervoet, je kunt gewoon gas geven al moet je ook in Frankrijk steeds vaker opletten op nieuwe flitspalen die hun bereik hebben opgevoerd, bovenop de enthousiaste gendarmerie met hun befaamde laserguns. Favoriete stek van de blauwe brigade is binnen een straal van 10 km vóór de péage poortjes zodat je ze daar na de slagboom kunnen opvangen. Maar of die flits stress het wint van laadstress? Nope, we denken van niet.

In de BMW 420i Gran Coupé ervaar je ouderwets hoe lekker het is om grote afstanden te rijden in een auto met volop luxe en comfort. Het is letterlijk genieten. Als zuinige Nederlanders kun je gerust kiezen voor standje Eco, het maakt het rijplezier er niet minder om. Op dit soort lange ritten kun je daarbij net zo goed lange stukken dan ook maar bollen op de cruise control. De 420i zoekt zijn weg toch wel, je hoort hem nauwelijks en je wordt ook geen seconde moe van het rijden. Soms zijn we vergeten wat Grand Comfort betekent en dat is veel meer dan alleen een paar uitzonderlijk goede stoelen.

Zodra je echter de binnenwegen opzoekt moet je de Eco-mode maar snel vergeten, dan is het rijden in standje Comfort of Sport net wat lekkerder. Hij ligt in alle situaties als een blok op de weg. Z’n bijna 1.700 kg schoon aan de haak speelt zeker mee. Bochten rijden met een 420i doe je voornamelijk met een brede glimlach en al helemaal als de zonnestralen door het open dak het nog aangenamer maken.

Lange ritjes zonder vermoeid te worden

Als je de wegligging en het zitcomfort vermenigvuldigt met de rijeigenschappen en je ook nog relaxed probeert te rijden, dat kan nog steeds met een behoorlijke snelheid, dan is het rijden in de 420i absoluut een feestje. Het lijkt alsof BMW hem hiervoor heeft ontworpen. Zelf als de regen vlak voor de Spaanse grens even met bakken uit de hemel komt volgt hij gewoon zijn weg. Duidelijk is dat als je dit soort lange ritten wilt maken, dit type auto daar uitermate voor geschikt is. Vermoeid word je nauwelijks.

BMW 420i tijdens een bezoek aan de Familia Torres, wereldberoemd vanwege hun wijnen
BMW 420i tijdens een bezoek aan de Familia Torres, wereldberoemd vanwege hun wijnen
Je kunt overigens beter is een goedkope auto zo`n wijnhuis bezoeken #geenuitleg
Je kunt overigens beter is een goedkope auto zo`n wijnhuis bezoeken #geenuitleg

BMW de nierengrille, you love it or..

Laten we het maar eens benoemen. De grille van BMW heeft een metamorfose ondergaan. De notoire autoliefhebber, zeg maar de ‘echte kenner’ die zijn oude BMW 3-serie trots weet aan te melden als een E36, vervloekt het nieuwe design. De stylist, ontwerper of een verdwaalde blogger raakt er weer verliefd op en vindt het prachtig.

Het lijkt een uitgesproken iets ‘Je gaat me toch niet vertellen dat jij die nieuwe neus van BMW wel mooi vindt’. Zo’n zin, you love it or you hate it. Wen er maar aan want de oude grille was van toen, van ooit. Of dat deze brede nierengrille met de zeshoekige gaasstructuur de belangrijkste reden is dat nieuwe BMW modellen steevast worden nagekeken, het kan zomaar zo zijn. Duidelijk is dat de nieuwe designtaal van BMW er een is die op z’n minst mensen beweegt er iets over te vinden.

De nieuwe BMW designtaal, zo opvallend dat je hem nooit meer gaat vergeten.
De nieuwe BMW designtaal, zo opvallend dat je hem nooit meer gaat vergeten.

In de cockpit van een BMW 420i Gran Coupé

Als je vaak in een BMW rijdt is alles in de auto herkenbaar en lijkt de bediening bijna vanzelfsprekend. Natuurlijk is het merk daar niet helemaal uniek in maar als bestuurder ervaar je het als heel prettig. De bediening is zeker geen compromis tussen digitaal en traditioneel. Standaard zijn integratie met Apple CarPlay en Android Auto en draadloze connectiviteit via WiFi.

De BMW 4 Serie Gran Coupé heeft een bedieningssysteem op basis van BMW Operating System 7. Alle systemen zijn te bedienen via het touchscreen, de BMW iDrive Controller, toetsen op het stuurwiel en de stemcommando’s (optioneel is gesture control). BMW Intelligent Personal Assistant heeft nu nog meer vaardigheden en een nieuwe grafische weergave op het Control Display.

Soms is de BMW iDrive controller gebruiken tijdens het rijden net zo handig. Het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat. Het behoorlijk dikke stuur is misschien even wennen maar voelt al gauw vertrouwd aan. Dankzij de servotronic heb je minder stuurbewegingen en krachtinspanning nodig. Wat dat betekent ervaar je echt pas achter het stuur. De BMW Head Up display is een genot voor navigatie, en dat merk je helemaal als je na 10 dagen in een ander merk auto stapt. De getoonde informatie (inclusief rijstroken) is ronduit geweldig.

BMW_4_serie_Cockpit
BMW_4_serie_Cockpit

En dan nog even dit, Spaanse parkeergarages

De BMW 420i Gran Coupé doet zijn naam eer aan. Met afmetingen van 4.78 meter lang en 1.85 breed plus een draaicirkel van een vrachtwagen is het in Spanje passen en meten in de parkings. De 420 is letterlijk ‘Gran’. Behalve in de ondergrondse parkeergarage op Placa de Catalunya. Hier hebben ze tijdens de pandemie in 2020 al de parkeervakken anderhalf keer breder gemaakt zodat ook auto’s die wat langer en breder zijn nu eens gewoon kunnen parkeren zonder dat er een idioot zijn portier in jouw portier heeft geduwd. Een aanrader dus als je naar Barcelona gaat met de auto.

Ga er echter niet vanuit dat dit de nieuwe opmaat gaat worden. Veel Spaanse parkeergarages hebben nog veel te vaak smalle en korte parkeervakken. Houdt daar rekening mee als je auto, ook deze BMW 4 serie, wat groter is. Dan kom je minder snel voor een teleurstelling te staan.

BMW 420i ergens op de autoroute naar Spanje
BMW 420i ergens op de autoroute naar Spanje

BMW 420i prijs en meer

De nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé wordt gebouwd op dezelfde productielijn als de volledig elektrische BMW i4 en de modellen van de BMW 3 Serie. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps Steptronic transmissie.

Onze uitvoering voor een trip naar Barcelona met een bezoek aan het Mobile World Congress deden we in een BMW 420i Gran Coupé (M Sport) uitgevoerd met een High Executive-pakket en voorzien van de nodige extra’s waaronder een open dak (aanrader) en een BMW Head Up display met een zeer duidelijke interface. De twee liter krachtbron levert een vermogen van 135 kW (184 pk) met een max. koppel van 300 Nm. Sprint naar 100 km/uur gaat in 7.9 seconden. Topsnelheid: 235 km/h. Brandstofverbruik gemiddeld: 6.6–7.2 l/100 km volgens opgave BMW. In werkelijkheid haalden we nagenoeg exact dezelfde resultaten.

Consumentenprijs voor deze uitvoering ligt rond de 77.000 euro. Dat is best een stevige prijs maar in dit segment krijg je er dan ook veel comfort en flink wat rijplezier voor terug. De BMW 4 Serie Gran Coupé start bij 55.750 euro voor de 420i. De 420d dieseluitvoering kost 58.500 euro. De BMW M440i xDrive begint bij ruim 86.000 euro.

De nieuwe 4-serie van BMW blijft hoog scoren bij iedere autoliefhebber. En als ik dit schrijf kan ik er niet omheen om ook nog even terug te kijken naar onze eerste kennismaking met de BMW 4i M50 in Beieren. Het is de identieke auto maar met een totaal andere rijbeleving. Als notoire SUV rijder kan in alleen maar zeggen dat deze 4-serie je echt doet twijfelen. Der neue 4er is echt een geweldige auto en helemaal als je veel lange afstanden moet rijden. Daarom zijn korte proefritjes vrijwel zinloos. Je raakt pas echt overtuigd van een auto als je er daadwerkelijk kilometers mee gaat rijden. De boodschap is wel duidelijk, dit was top.

Share this post